Filma virtuell verklighet med 360-kamera

Att filma händelser med en kamera som kan spela in i 360 grader ger otroliga möjligheter att förmedla upplevelser för den som tittar på videon. Spelas filmen upp i en telefon tillsammans med VR-glasögon och hörlurar får tittaren känslan av att verkligen vara på plats. En 360-kamera fungerar bra när det är något fartfyllt eller något med action som ska filmas men passar givetvis även till många andra typer av inspelningar. Händer det hela tiden nya saker i filmen kommer den som tittar på filmen i 360 grader att fortsätta utforska flera vinklar av upplevelsen.

Daniel Johansson tog med sig och filmade med Garmin VIRB 360 när han åkte skidor i Verbier.

Grunderna för att filma i 360 grader

En 360-kamera är en kamera som oftast har två eller fler sensorer med vidvinkelobjektiv som gör att kameran kan spela in det som händer runt kameran. Du får alltså en film av allt som händer i 360 grader, i och med att materialet från alla objektiv sammanflätas. Kameror hanterar sammanflätningen på olika sätt och Garmin VIRB 360 kan sammanfläta materialet direkt i kameran medan andra kameror kan behöva bearbeta materialet i en dator.

Kameror som endast har två objektiv kan få svårt att göra en korrekt sammanflätning av filmerna vilket innebär att det oftast blir en synlig gräns vid sammanflätningen. Kameran får två döda vinklar där det saknas material och olika kameror hanterar detta olika bra. Kameror som har fler än två objektiv har en större överlappning av materialet och kan därför få en snyggare övergång i gränserna mellan filmerna.

Titta på material filmat med 360-kamera

Spelas materialet upp på en telefon, surfplatta eller i VR-glasögon kan tittaren själv välja vilken vinkel den vill titta på och snurrar personen på enheten följer bilden med och visar en ny vinkel av materialet. Detta gör det möjligt att uppleva en virtuell verklighet av det som spelats in.

Material filmat i 360 grader upplevs bäst tillsammans med VR-glasögon och ett par hörlurar. PRO-mounts VR Box använder telefonen som skärm och gör det enkelt att komma igång. En mobiltelefon eller surfplatta utan VR-glasögon kan spela upp materialet och bilden följer enhetens rörelser men ger inte samma fina upplevelse. Spelas materialet upp på en dator går det använda musen för att flytta runt sig i filmen.

Att tänka på vid inspelning av material för virtuell verklighet

Även om kameran fångar allt som händer så är det viktigt att tänka på hur kameran placeras. Den som tittar får bäst upplevelse om kameran monteras i ögonhöjd. Försök också tänka på om du vill att tittaren ska välja en viss vinkel när den tittar och hur du ska få tittaren att välja den som huvudvinkel även om personen utforskar området runt omkring. I filmen ovan hjälper grafiken med hastighet och höjd, tittaren att förstå att det är huvudvinkeln. Ett annat sätt att dra tittarens uppmärksamhet till rätt vinkel kan vara att använda olika ljudeffekter får att få tittaren att vrida på huvudet.

Tänk också på hur det ser ut under kameran för att ge en så bra upplevelse som möjligt för den som tittar. Håller du kameran direkt i handen så kommer armen och handen med i bilden och det kan därför vara smart att använda en selfiestick. Kameran kommer då också bort från kroppen en bit och tittaren kan även se det som händer under kameran. Att kameran kommer en bit bort från den som filmar är också bra så inte tittaren känner att den är för närgången.

Redigera och publicera direkt från mobiltelefonen

Kameror som kan spela in 360 graders video har funnits i några år och det har även funnits möjlighet att montera flera vanliga kameror i en rigg för att skapa material i 360 grader. Men det har tidigare varit krångligt att redigera materialet och publicera det i exempelvis sociala medier. Med Garmin VIRB 360 går det lätt att redigera materialet direkt i telefonen och sedan ladda upp det på exempelvis Facebook och YouTube. Bildkvalitén har även förbättrats och kameror som filmar i 360 grader med 4K ger en betydligt bättre upplevelse i jämförelse med enklare modeller. Dock kan det fortfarande behövas relativt mycket ljus i det som ska filmas för att kamerorna ska kunna fånga det på ett bra sätt.

Lägg till grafik i filmen från kamerans sensorer

En smart funktion i Garmin VIRB 360 är att det går att lägga till information från kamerans olika sensorer i filmen. Kameran samlar in information om bland annat position, höjd, hastighet och distans via GPS samt G-kraft, lutning, kurs och lufttryck. Dessa kan presenteras med olika mätare och grafik i filmen. I filmen ovan visas höjd över havet, en karta med åkvägen, aktuell hastighet samt kompassriktning. Denna information ger en extra krydda till filmen och höjer upplevelsen. Sensorerna hjälper även till att sätta highlightspunkter i filmen och visar bland annat i vilka delar av materialet där farten var extra hög. Detta underlättar vid redigeringen så det snabbt går att välja de delar av filmen som innehåller de mest actionfyllda ögonblicken.

Annat tänk vid redigering av material filmat med 360-kamera

I och med att tittaren själv väljer vilken vinkel som visas krävs det lite annat tänk vid redigering av material från en 360-kamera. Vid ett klipp till en ny scen behöver tittaren tid på sig för att orientera sig och förstå var den befinner sig. För att tittaren ska ha tid att utforska det som händer från flera olika vinklar behöver klippen vara längre än i jämförelse med klipp från en vanlig kamera. Det är också i dagsläget svårt att på ett bra sätt kombinera material från en vanlig kamera tillsammans med en 360-kamera. Du kanske behöver göra två olika filmer för att ge bästa tittarupplevelsen för de olika sätten att visa video.

Oändliga möjligheter att redigera materialet

Även om filmen inte ska visas med 360 graders uppspelning ger en kamera som spelar in 360 grader oändliga möjligheter att i efterhand redigera materialet för att visa det från en specifik vinkel. I och med att kameran alltid spelar in allt som händer runt kameran är det smidigt att välja ut de vinklar som bäst förmedlar vad som hände vid inspelningen. Det gör det smidigt att klippa in det inspelade materialet från 360 kameran tillsammans med material från en vanlig kamera och sedan publiceras som en vanlig video där tittaren inte själv kan bestämma visningsvinkel.


2018-02-11

Dela

Kundvagn

Kundvagn

Din kundvagn är tom!

Totalt: 0 produkter
0 SEK

Gillar

Gillar

Det finns inga produkter

Totalt: 0 produkter
0 SEK

Dela kundvagn

Spara länken till senare, skicka till en vän eller dela i communityt.

Namnge din kundvagn
Länk till kundvagn