Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Gästblogg: Kentsdottir – Tips för att starta eget inom filmproduktion

Vi är två systrar, Alexandra och Silja-Marie Kentsdottir, som började leka med kameran redan som barn och skapade egna filmer under hela vår barndom. Efter studier på högskola bestämde vi oss för att starta eget företag, och idag har vi drivit produktionsbolaget Kentsdottir Production i sex år, där vi filmar, redigerar, producerar och regisserar. Vi gör helt enkelt alla delar – ibland själva och ibland med olika produktionsteam. Vi vill dela med oss av våra personliga tips till dig som är sugen på att starta eget inom filmproduktion. Om ditt mål är att kunna erbjuda hela processen och leverera färdiga filmproduktioner till kund, har vi många tips och råd på lager.

47191759_2021889651181465_189931756000903168_o.jpg

Teama upp med bra personer

Ensam är stark är givetvis en myt, och vi vill istället uppmuntra dig till att hitta någon eller några att teama upp med. Både för att det är roligt att ha någon att prata med om dagarna, men också för att komplettera med fler kompetenser och därmed kunna erbjuda kunderna mer.

Att vi är två har alltid varit en fördel, och för oss var det inte olika kompetenser som avgjorde samarbetet, utan att vi hade samma mål och smak i film (sen råkar vi vara systrar också så klart). Det blir dessutom roligare att fira med någon när det går bra, samtidigt som det är skönare att inte behöva ta smällen ensam om det går dåligt. Så se till att antingen teama upp dig med någon som kompletterar dig, eller bara någon du har sjukt roligt med. Vi tror att det är bättre att klicka socialt och ha samma mål, än att rollerna ska vara perfekt fördelade.

Men stressa inte med detta heller, vänta hellre in det som känns rätt. Gillar du att jobba ensam, så kör på! Det kommer säkert trilla in en partner längs vägen.

_X6A0703.jpgBildrättigheter: Johanna Arnström, Epidemic Sound

Fixa utrustningen

Oavsett om du ska filma, klippa eller göra båda delarna, så krävs det så klart utrustning. Tänk på att du inte behöver ha allt från början. Vårt misstag var att impulsköpa prylar som vi trodde att vi behövde, som sedan visade sig vara helt onödiga. Om du har möjlighet, börja med att låna eller hyra utrustning och testa dig fram den vägen. Till slut kommer du att inse vad du verkligen behöver och vad som passar just dig.

Mycket ligger i att ha bra basutrustning så att du smidigt kan leverera utifrån det du erbjuder. Gör du olika typer av produktioner som kräver olika utrustning gäller det att väga av vilken utrustning som är viktigast. Behöver du kanske något som inte tar för lång tid att sätta ihop? Kanske blir det mycket resande och du måste ha något smidigare med dig? Det gäller att se över vilka produktioner du kommer göra främst och anpassa utrusningen därefter. Och när det gäller den utrustning du bara använder några enstaka gånger – hyr eller låna!

Se vår video om vad vi har för basutrustning:

_X6A1003-3.jpg
Bildrättigheter: Johanna Arnström, Epidemic Sound

Var personlig

”Living the brand” hör man experterna säga, och det säger vi ja till. Som filmare och småföretagare kan det bli svårt att skilja på sitt företag och sin privatperson, precis som det kan bli svårt att skilja på jobb och fritid. Men vi tycker inte att det gör något att blanda lite av dessa två ingredienser. Kanske beror det på Instagram eller människors förmåga att hellre höra skvaller än fakta, men att vara personlig och leva sitt varumärke är oftast ett vinnande koncept.

Främst är det viktigt att våga visa vem som står bakom företaget och ge ett ansikte, det inger förtroende och bjuder in. Om man kommer in på en hemsida och det endast står namn och nummer så känns det inte lika förtroendeingivande. Är man personlig i sin marknadsföring och kanske visar upp i sociala medier vad man gör och vem man är, så bygger man en genuin storytelling och om man gör detta på rätt sätt så tror vi att man vinner på det i längden. Att även visa upp värderingar och ta ställning utåt kanske gör att du fångar de kunder som passar dig. Vi har alltid varit personliga i vår kommunikation och tycker att Kentsdottir på något sätt är just vi två som individer – och inte bara ett bolag registrerat hos skatteverket.

Visst ska man ha kul!

Det kan låta otroligt klyschigt, men vi tror att man jobbar bättre när man faktiskt trivs och har trevligt på sin arbetsplats. Samma sak kan du tänka med dina inspelningar! Att connecta socialt och faktiskt få människor att känna sig avslappnade och välkomnade under inspelningar är otroligt viktigt för att få bra resultat. I en bransch där det många gånger ska vara lite coolt eller hierarkiskt tycker vi man ska bjuda in värme och kärlek! Att köra lite snack innan man kör igång filmandet, vara extra pedagogisk eller peppa de som medverkar, är exempel på hur stämningen kan bli bättre. Om folk känner sig bekväma med dig presterar de också bättre framför kameran. Så SPREAD SOME LOVE for Gods sake.

Skärmavbild 2020-03-26 kl. 10.15.14.png_X6A0601.jpg
Bildrättigheter: Johanna Arnström, Epidemic Sound

Var en jobbig jävel

Ja, för att få ett framgångsrikt företag krävs det marknadsföring. Om du är ditt företag så måste du andas ditt företag! Kanske inte dra hisspitchen det första man gör på en dejt, men tänk på att nämna ditt företag vid smarta tillfällen eftersom de flesta du möter kan vara potentiella kunder. Det är lika viktigt att sälja som att nörda Youtubetutorials, så mellan varven – ut och mingla! Gå med i olika nätverk, Facebookgrupper och attenda passande event. Det finns hur många möjligheter som helst att få kontakt med folk och sprida din talang för framtida uppdrag. Prata om ditt företag och var inte rädd för att vara stolt – men kom ihåg: mycket snack och ännu mer verkstad.

Skärmavbild 2020-01-17 kl. 09.13.46.png


Scandinavian photo

2020-03-27

Dela

Vi hjälper dig att ta bättre bilder!

Bilden, och utrustningen som gör den möjlig, har varit vår passion sedan 1982. Scandinavian Photo står för ett helhetserbjudande för film- och fotointresserade – oavsett kunskapsnivå. Utöver utrustning erbjuder vi inspiration, kunskap, utbildning och råd. Alltid samma pris, oavsett om du handlar i butik, på webben eller via telefon.

Let's be friends!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Häng med i fotobranschen! Prenumerera på Scandinavian Photos nyhetsbrev och ta del av exklusiva erbjudanden, de senaste nyheterna från ledande varumärken i branschen och massvis med inspiration.

Scandinavian Photo använder sig av cookies för att sajten ska fungera bättre för dig som användare. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du enkelt stänga av det i inställningarna för din webbläsare. Dock kan det medföra att vissa funktioner på sajten inte fungerar som de ska.