Scandinavian Photo använder cookies, genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta.
Till kassan
Klarna sommar

PHOTOBLOGGEN - en blogg om foto och bild

Här tar du del av produkttester, får produkt- och fototips, samt mycket inspiration! Vill du lära dig mer om din kamera och olika tillbehör? Då hittar du mycket här. Har du några frågor eller förslag på produkter du vill se i produkttesterna, får du gärna mejla oss: photobloggen@scandinavianphoto.se.

Sophie Odelberg gästbloggar: Den perfekta bilden (och att våga fota fult)

Sophie Odelberg är sport- och äventyrsfotografen som älskar utmaningar som får adrenalinet att flöda. Intresset för fotografering har Sophie alltid haft men det var först på gymnasiet som det blev mer seriöst och efter ett par år som retuschör valde hon att satsa helhjärtat på sitt fotograferande. I dag är Sophie Odelberg en av Sveriges mest kända sport- och actionfotografer och har gjort jobb åt exempelvis Nike, Haglöfs, Hyundai, H&M och Plaza. Här gästbloggar Sophie sina tankar om hetsen att uppnå den perfekta bilden och hur viktigt det är att ibland tillåta sig själv att fota fult.

När jag började plåta var det nästan alltid kul. Det var ett kravlöst skapande och inte världens undergång om mina bilder var fula. Det var bara att hoppas att man kanske skulle fånga något finare, vackrare eller häftigare nästa gång. Visst, jag kunde tjura rätt bra när det blev fult, lägga ifrån mig kameran och tappa allt sug i några dagar tills drivet att försöka igen tog över och vips så var kameran i min hand igen. Nästa gång jag då stod med kameran i handen visste jag hur jag inte ville att det skulle se ut och den procentuella chansen att min nästa bild skulle bli bättre än min förra ökade därför brutalt. Man lär sig alltid av sina misstag. Det kanske inte alltid sker på en gång, det kan ske flera år senare, men förr eller senare kommer den där misslyckade plåtningen eller bilden att ge dig kunskap som gör dig till en bättre fotograf.

I och med att man blir äldre ändras gränsen för vad som anses vara ens lägstanivå och med tiden försvinner de kravlösa plåtningarna. Istället blir allt en kapplöpning där man alltid jagar den perfekta bilden. Blir det inte perfekt så kan det vara.

Foto: Sophie Odelberg

Precis så har det varit för mig. Jag har alltid haft väldigt höga krav på mig själv vad jag än har gjort. I skolan, med jobb, i skapandet och inom sporten. Ska något göras så ska det vara snyggast, bäst, svårast eller snabbast. Att göra halvdant fanns inte. Det har lett till otroligt mycket positivt i mitt liv. Bland annat att jag fått fruktansvärt mycket saker gjort på väldigt kort tid. Idag är jag 25 men har hunnit driva företag i 7 år och jobbat sen jag var 12. Jag har hunnit plugga efter gymnasiet, bo utomlands, jobba utomlands, resa över hela världen, bygga upp ett varumärke som retuschör och sedan sadlat om till fotograf och mycket annat. Livet har gått i 190 km/h.

Men på vägen har jag dragit mig i håret många gånger. Jag vill aldrig göra något dåligt och jag har pressat mig fruktansvärt hårt. Min pappa har många gånger sagt till mig "Sophie, du måste lära dig att lämna ifrån dig dåliga jobb". "Aldrig" har alltid varit mitt svar på det.

Foto: Sophie Odelberg

Men lika positivt som det där fantastiska drivet och önskan om att bli bäst är, så är det inte alltid en fördel. När strävan efter perfektion tar över för mycket riskerar den att trycka undan den kreativa friheten, glädjen och lekfullheten i att skapa och plötsligt är det som en gång varit din största passion borta. Det som du en gång fick energi av, som du gick igång på och som du längtade efter, blir något som bara ger dig ångest och blir till en börda.

Det här är något jag fått jobba väldigt mycket med när jag gick över till att bli professionell fotograf. Jag ville så otroligt gärna bli bäst, och helst igår. Det fanns ingen tid för dåligt, bara bra. Det gick bra att hålla på så ganska länge tills jag fick så otroligt mycket jobb att det aldrig längre fanns tid för att dra ut och fota bara för mig, för min egen skull. Allt jag skapade blev för andra vilket jag tyckte var otroligt roligt, men snart kände jag mig som ett produktionshus och jag tappade min grundpelare i fotot. Varför älskade jag det här från början?

Här någonstans började jag också förstå en del av vad min pappa menade med att man måste lära sig att lämna ifrån sig dåliga grejer. Det är inte så att jag nu avsiktligt lämnar dåliga grejer men jag har förstått det viktiga i att tillåtas skapa fula saker, och hur viktigt det är att fortfarande få skapa kravlöst och ha kul i skapandet. Att leka fram kreativiteten och tillåta att det inte alltid blir perfekt, men i och med att du tillåts leka med din kreativitet så öppnas ditt sinne och du kanske har lättare att hitta på bättre idéer framöver för att du tillåter dig att testa runt. Jag vet att jag inte är själv om att känna så. Jakten på perfektion är kreatörens bästa vän men också värsta fiende. Så våga göra fel och våga göra fult. Vem bryr sig i längden om du tog en ful bild igår, bilden du tar i morgon kanske blir den bästa tack vare just det.

Foto: Sophie Odelberg

Den här bilden är ett typexempel på hur viktigt det är att våga testa saker som inte blir perfekt. Den här bilen togs otroligt spontant, i världens stress på den icke perfekta platsen när ljuset precis höll på att försvinna. Liftstolpen i bakgrunden ser ut som att den växer ut ur ryggen på killen på cykeln men vi hade sjukt kul och jag har fått så många nya idéer på hur jag skulle kunna ta denna bild på ett annat och bättre sätt i framtiden.

Text och foto: Sophie Odelberg, www.sophieodelberg.se



Fototips & Instruktioner,


Senaste nytt

Vi reserverar oss för eventuella fel i texter och på bilder samt slutförsäljning och orimliga prisfel.
Sitemap (xml)