Kameratips: Filma i slow motion

Att filma i slow motion är egentligen inte krångligare än att filma en vanlig video – det finns dock ett par saker du bör tänka på för att få så bra kvalitet som möjligt när du vill fånga långsamma sekvenser.

Effekten av slow motion kan lyfta nivån på nästan vilken video som helst, så länge du använder det på rätt sätt. Att lägga med ett element av slow motion, eller ”fast motion” (timelapse, speed ramping eller hyperlapse*) för den delen, gör din video mer dynamisk och fångar tittaren, samt får den att se världen ur ett annat perspektiv. En extra krydda till din film, helt enkelt!

Hur mycket slow motion?

Det första du behöver tänka på är hur pass mycket slow motion du vill ha i din film. Kamerorna på marknaden kan ställas in lite olika beroende på hur du vill efterbehandla din video. Det vanligaste är att man jobbar med framerates (bildfrekvens eller bilder per sekund), men en del kameror har även stöd för procentuell sänkning av hastigheten på din video. Oavsett hur din kamera fungerar så gäller samma principer.

Om du vill skapa slow motion genom att jobba med bilder per sekund, så behöver du först bestämma dig för vilken framerate du ska leverera din video i. Det vanligaste är 25fps, men 50fps förekommer också, framförallt i TV-sammanhang. I Sverige och Europa har vi frekvenser enligt PAL-standard som är 25, 50, 100 och 200 bilder per sekund. I USA har man NTSC-standard och där är frekvenserna 24, 30, 60, 120 och 240 bilder per sekund. Detta beror på TV-teknik från många år tillbaka, som vi fortfarande har kvar i dagens kameror. De flesta kameror du köper i Europa kommer inställda i PAL-format som standard, men det går även att växla över till NTSC om du skulle vilja det. Idag är datorskärmar och TV-apparater anpassade för att hantera alla dessa framerates.

Där du eventuellt kan stöta på problem är när du filmar med en skärm i bakgrunden, eller under fluorescerande ljus. Detta ljus pulserar i 50Hz och om du använder en bildfrekvens enligt NTSC-standard så matchar dina bilder per sekund inte ljuset och då kan du få s.k. ”banding” i din bild och det vill vi helst undvika. Därför är det säkrast att använda sig av PAL-standard när du filmar i Europa, så att du inte stöter på några problem.

25fps är alltså vanligast att använda för normal hastighet. Har du bestämt dig för detta är det nu dags att bestämma hur pass mycket slow motion du vill ha på ditt klipp. Om dina klipp med normal hastighet är 25fps får du 50% slow motion med 50fps, 25% med 100fps och 12,5% med 200fps. Alla kameror kan inte filma upp till t.ex. 200fps, så här får du titta i menyn på din kamera hur pass mycket den klarar av.

180°-slutare är en tumregel inom film

25fps, eller 25 bilder per sekund är precis vad det låter som. Din kamera tar 25 bilder per sekund och sammanfogar detta till en video. När den gör detta använder den sig av en elektronisk slutare, istället för den mekaniska du känner igen från när du tar bilder. Just slutaren är viktig att ha koll på inom video. För att du ska få en så pass mjuk video som möjligt, med rätt mängd av rörelseoskärpa, bör du använda dig av någonting som kallas för 180°-regeln. Enkelt förklarat handlar den regeln om att dubblera din slutartid mot din bildfrekvens. Alltså – när du filmar i 25fps ska du ställa din slutare på 1/50s (om inte din kamera gör detta automatiskt).

Om du använder en för långsam slutartid kommer din kamera inte läsa av bilden tillräckligt snabbt, du får väldigt mycket rörelseoskärpa i din video och det kommer att se väldigt ”släpigt” och konstigt ut. Har du en för snabb slutartid kommer du istället att uppleva videon ”hackig” med ingen rörelseoskärpa överhuvudtaget. För att få en naturlig video, med lagom mängd rörelseoskärpa bör du applicera 180°-regeln och alltid dubblera din slutartid.

Med tanke på att du behöver dubblera din slutartid kommer du genom det att släppa in mindre ljus till din sensor, ju mer slow motion du har. Därför blir ljuset extra viktigt att tänka på när du spelar in slow motion. Vill du ha riktigt långsam video kan du behöva tillsätta ljus.

Spela bara in i slow motion om du vill leverera slow motion

Sista tipset är att enbart spela in slow motion om du vet att du vill leverera slutresultatet i slow motion. Om du blandar framerates i ett projekt på 25 bilder per sekund kommer alltid de klipp som är i 25fps se bättre ut än de klipp i 50fps som spelas upp i normal hastighet. Detta på grund av att ditt redigeringprogram behöver hoppa över hälften av alla bildrutor i ett klipp på 50fps och var fjärde bildruta i ett klipp på 100fps.

Detta blir väldigt krävande för din dator och resultatet kommer att se sämre ut. Därför behöver du sakta ner dina klipp på 50fps till hälften av hastigheten och de på 100fps till en fjärdedel av hastigheten, så att de matchar tidslinjen på 25fps – då kommer allt se naturligt ut i din video. Därför är det viktigt att du bestämmer dig, innan du spelar in, om du vill att klippet ska spelas upp i normal hastighet eller slow motion.

Med det sagt så kan ett klipp på 50fps fungera på en tidslinje med 25fps, om du vet med dig att du kommer vilja blanda klipp i normal hastighet med klipp i slow motion, men inte har möjlighet att ändra inställningar på din kamera under inspelning. Bäst resultat får du dock alltid med rätt bildfrekvens.

Nedan har vi tipsat om två systemkameror - Panasonic GH5Sony a6400, samt två videokameror - DJI Osmo Pocket & Sony FDR-AX700 som är bra för slow motion-inspelning.


Tveka inte att höra av dig till oss om du vill ha hjälp att hitta rätt utrustning för dina behov. Du är varmt välkommen att kontakta våra experter för rådgivning, support och köphjälp på 0770-77 11 00 eller via vårt kontaktformulär. Du kan även besöka oss i våra butiker i StockholmMalmö eller Borås. Kolla in alla produktnyheter och lärorika kunskapsinlägg som hjälper dig att utvecklas ännu mer i ditt kreativa skapande. Missa inte heller att bli medlem i vårt community där du kan träffa likasinnade och inspireras av andra kreatörer!

*Timelapse = stillbilder ihopsatta till en film, uppspelat i hög hastighet. Motsatsen till slow motion.

*Hyperlapse = timlapse där kameran flyttas mellan exponeringar

*Speed ramping = videosekvens där hastigheten på klippet dras upp eller ned


Johan Borehed

2019-02-08

Dela

Teknik för kreativt skapande är vår passion.

Vi på SP älskar kreativitet och vårt fokus är att erbjuda högkvalitativa produkter till teknikintresserade människor. Med personlig service och expertrådgivning skapar vi lösningar som är skräddarsydda för dig och ditt ändamål – till bra priser.

Let's be friends!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Häng med i teknikbranschen! Om du anger din mejladress och börjar prenumerera samtycker du till att få nyhetsbrev från Scandinavian Photo. Som prenumerant får du exklusiva erbjudanden, de senaste nyheterna från ledande varumärken i branschen och massvis med inspiration till din mejl.

Ditt samtycke är frivilligt och du kan när som helst avregistrera dig eller återkalla ditt samtycke. Läs mer om vår personuppgiftsbehandling och dina rättigheter i vår integritetspolicy.

Kundvagn

Kundvagn

Din kundvagn är tom!

Totalt: 0 produkter
0 SEK

Gillar

Gillar

Det finns inga produkter

Totalt: 0 produkter
0 SEK

Dela kundvagn

Spara länken till senare, skicka till en vän eller dela i communityt.

Namnge din kundvagn
Länk till kundvagn