Förstärk din streamingupplevelse med rätt tillbehör!

En livestreaming handlar inte enbart om vad för kamera du har. Utrustning som ljud och ljus kan enkelt förstärka upplevelsen, som ibland kan vara det som behövs för att det ska bli mer tilltalande för din publik. Richard Sandberg har varit anställd som säljare av videoutrustning på Scandinavian Photo i flera år. Han har nu delat med sig av sina bästa produkttips just för att du ska få till en proffsigare känsla till din livestreaming!

1. XLR-adapter för inkoppling till smartphones

IK Multimedia iRig Pro I/O

Denna ljudadapter ger en smartphone eller surflatta med Lightning- eller TRRS-anslutning, en professionell och balanserad XLR-anslutning. Adaptern kan även driva mikrofoner med fantomspänning för de som behöver detta för att få det att fungera. Adaptern är även utrustad med ett hörlursuttag med tillhörande volymkontroll. Denna adapter finns även i ett utförande med två XLR-anslutningar, och heter då iRig PRO Duo. IK Multimedia iRig Pro I/O.

 

2. Kostnadseffektiva trådlösa mikrofonsystem

Flera tillverkare av mikrofoner och trådlösa system har insett behovet av små smidiga sändare, eller mottagare ämnade för att anslutas till mindre systemkameror och smartphones. Detta för att få fram ett bättre ljud till dina produktioner – nedan kommer följande produkttips som förbättrar din ljud-upplevelse!

Røde Wireless GO

Ett mycket kompakt och prisvärt trådlöst ljudsystem kommer från Røde. Komplettera gärna med myggan Lavalier Go för att få ännu bättre ljudupptagning.

Sennheiser XSW-D

Detta trådlösa system finns i fler utföranden, beroende på om du exempelvis vill kunna använda dig av en befintlig handmikrofon, eller koppla in mottagaren i en XLR- eller 3,5mm anslutning.

Saramonic Blink 500 B4

Fördelen med detta system, är att mottagaren ansluts direkt in i lightning-kontakten på en iPhone. Detta gör att ingen kabel kopplas mellan telefon och motagare, vilket är att föredra om du monterar telefonen på en gimbal.

3. Ljudmixer om fler än två mikrofoner skall användas

Soundcraft Ljudmmixer EPM 6

Om du ska använda fler än två mikrofoner, så måste dessa mixas ner till två ljudspår som även kallas för stereo. Detta gör du med en ljudmixer, och från den skickas den nermixade stereosignalen till videokamerans mikrofoningång (helst XLR-anslutning). Fördelen med detta är att ljud och bild bakas ihop i kameran, och inte via datorns ljudkort (om en dator används). Risken är att annars osynk kan uppkomma, vilket kan vara tidskrävande att felsöka och åtgärda. Personligen föredrar jag reglar, framför rattar på ett mixerbord. Jag rekommenderar därför den här prisvärda ljudmixer som är utrustad med sex stycken mikrofoningångar av XL-typ.

 

4. Rig för handhållen smartphone-filmning

Det som är viktigt när du väljer rig för smartphones, är att den har tillräckligt med fästpunkter. Detta för att alla tillbehör ska få plats, och ska vara lätta att nå under filmning eller streaming. Det skall också gå snabbt att gå från stativfilmning till handhållet utan konstigheter. Om du inte lyckas att montera fast tillbehören på riggen, så rekommenderar jag att du använder kardborre-tejp. Detta fungerar bra på små trådlösa mikrofonmottagare, som exempelvis Sennheiser XSW-D.

Shoulderpod X1 Pro - Rig

Detta är en flexibel rig där du enkelt och smidigt får på alla tillbehör du kan behöva för smartphone-filmning. Den är också skön att hålla i tack vare sina trähandtag.

Benro Gimbal 3XSLite Smartphone

Den här gimbalen är en prisvärd och hopfällbar mobilgimbal med mikrofonkabel-patchning på mobilhållaren. Detta gör att inte någon kabel är kopplad till telefonen som stör gimbalens rörelser. Det kan annars vara ett problem på en gimbal, då det är servomotorer som behöver kunna röra sig fritt utan tethering.

5. Belysning

Jag kan inte prata nog om hur viktig ljussättningen är för att en film och tv-produktion skall se professionell ut. Ett bra kit är 2 till 3 LED-paneler som antingen drivs på nätström eller batteri, men ett beslysningsstativ i en väska är en bra början. Komplettera gärna med en kameralampa från samma tillverkare och LED-typ, så att de matchar varandra i färgkarakatär. Personligen är jag förtjust i en armatur som ger ett mjukt ”soft-box”-liknande ljus, och det är LedGo LG-E268C Bi-Color. Den finns även i en mindre version som fungerar bra som kameralampa.

Planerar ni att bygga en dedikerad tv-studio för era streaming-sändingar? Då rekommenderar jag att belysningen monteras i taket på ett räls- eller rårörsystem, och arbetshästen i tv-studiosammanhang är Fresnell-strålkastaren. Den har en ljusbild som kan flödas eller vässas (flood eller spot). Den kommer med klaffar (barndoors) för ännu mer ljuskonroll, samt kan fjärrstyras via DMX via ett ljusbord, en mjukvara eller applikation.

Cameo LED har blivit populär i många web-tv studios mycket för att den är fläktlös och inte stör ljudinspelningen. Den finns i svart eller vitt utförande. För att styra armaturerna via DMX rekommenderar jag Lite-Puter ljusbord, som har tolv kanaler och är enkel att använda. Önskar du att använda din dator för att styra armaturerna med mjukvara så behöver du en DMX till USB-adapter. För att du ska kunna använda ett komplett taksystem av rälstyp inklusive tre pantografer så är Fotobestway Takräls att rekommendera.