Reklamation & Reparation

Här kan du läsa mer om garantier och hur du går tillväga om du behöver reklamera eller reparera en produkt som du har köpt hos oss. Du hittar även kontaktuppgifter till de vanligaste tillverkarna.

Bra att veta

När du har gjort ett köp hos oss och tagit emot din produkt är det viktigt att du säkerställer att den fungerar som den ska.

Om du upptäcker att det är något fel på en produkt som du har köpt hos oss, rekommenderar vi att du kontaktar tillverkarens support direkt för att få hjälp så snabbt som möjligt. Här hittar du kontaktuppgifter till de vanligaste tillverkarna.

Om du vill att vi på SP agerar som mellanhand kan du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Garanti

Vilken garanti som gäller för en produkt bestäms av produktens tillverkare. Vi på SP ger inga ytterligare garantier utöver tillverkarnas specificerade garantivillkor. Garantitiden hittar du på produktsidan för respektive produkt.

Reklamera din produkt

Reklamationsrätten är tre år för dig som handlar som privatperson och två år för dig som handlar som företagskund. Det ger dig rätt att lämna in klagomål som gäller produkter som du har köpt hos SP.

För att en reklamation ska godkännas måste felet på produkten vara ett ursprungligt fel. Det innebär att felet ska ha funnits redan vid leveransen och att det inte är du som kund har orsakat felet, till exempel genom att använda produkten på fel sätt.

Vissa produkter har kortare hållbarhet och kan påverka bedömningen av om det är ett ursprungligt fel eller inte, exempelvis produkter som bläckpatroner och batterier.

Så här fungerar reklamationer hos SP

Om du vill reklamera din produkt behöver du kontakta vår kundservice inom skälig tid efter att du upptäckt eller borde ha upptäckt ett fel. Skicka ett mejl till info@scandinavianphoto.se med ditt kvitto, information om felet, och eventuella bilder på produkten i sin originalförpackning. Du kan också ta med din produkt och ditt kvitto till någon av våra butiker, så hjälper vi dig på plats.

Ett reklamationsärende hos oss tar vanligtvis cirka 4–6 veckor.

Skicka din produkt till oss

När du har kontaktat vår kundservice får du instruktioner om hur du gör för att skicka produkten som du vill reklamera. Du kommer då att få en fraktsedel och ett ärendenummer, och därefter måste du skicka din produkt eller lämna in den i någon av våra butiker inom 14 dagar. Vi tar inte emot paket via post utan att du har varit i kontakt med oss.

Det är viktigt att du paketerar din produkt noggrant innan du skickar den till oss. Använd ett yttre emballage och stötdämpande packmaterial inuti. Du får inte klistra på en fraktsedel eller färgad tejp på produktens originalförpackning. Det är ditt ansvar att paketet klarar stötar, vibrationer och tryck, så att produkten inte tar skada vid frakten. Här kan du läsa PostNords tips om hur du packar på bästa sätt.

Om du skickar din produkt i ett giltigt garanti- eller reklamationsärende tillkommer ingen fraktkostnad.

Detta händer sen

När vi har tagit emot din produkt skickar vi den vidare till tillverkarens auktoriserade verkstad för genomgång. Om reklamationen blir godkänd av tillverkaren hjälper vi dig utefter regler i konsumentköplagen eller köplagen genom att i första hand reparera produkten.

Om vi eller tillverkaren efter genomgång av din produkt inte kan verifiera felet eller upptäcker att felet inte faller under reklamationsrätten, tillkommer en administrativ avgift på 750 kronor och eventuellt kostnadsförslag för reparation. När det har gått mer än två år från kvittodatumet när du handlar som privatperson, är det du som är ansvarig för att bevisa att produkten har ett ursprungligt fel som faller under reklamationsrätten. När du handlar som företagskund är du ansvarig för detta direkt när du har tagit emot produkten.

Dina rättigheter

Du som privatperson har alltid rätt att vända dig direkt till SP för att få hjälp med din reklamation. På Konsumentverkets hemsida kan du läsa mer om dina rättigheter, och på Allmänna reklamationsnämndens hemsida (ARN) kan du läsa mer om din rätt att få en tvist prövad utanför domstol. Du har även möjlighet att vända dig via EU:s webbaserade plattform.

Du som företagskund ska vid tvist vända dig till allmän domstol med Borås tingsrätt som första instans.


Beställ reparation

Vi kan även hjälpa dig om du vill reparera en produkt som inte täcks av garantin eller reklamationsrätten. Det innebär att det inte gäller ett ursprungligt fel eller att mer än tre år har gått sedan köpet.

SP kan agera som mellanhand och skicka din produkt för kontroll och eventuell åtgärd hos tillverkarens auktoriserade verkstad.

Så här fungerar reparationer hos SP

Om du vill reparera din produkt behöver du kontakta vår kundservice. Skicka ett mejl till info@scandinavianphoto.se med ditt kvitto och information om felet. Du kan också ta med din produkt och ditt kvitto till någon av våra butiker, så hjälper vi dig på plats.

Observera att detta kan ta längre tid än att kontakta tillverkaren direkt. Ett reparationsärende hos oss tar vanligtvis cirka 4–6 veckor.

Skicka din produkt till oss

När du har kontaktat vår kundservice får du instruktioner om hur du gör för att skicka produkten som du vill reklamera. Du kommer då att få en fraktsedel och ett ärendenummer, och därefter måste du skicka din produkt eller lämna in den i någon av våra butiker inom 14 dagar. Du som kund står själv för fraktkostnaden. Vi tar inte emot paket via post utan att du har varit i kontakt med oss.

Det är viktigt att du paketerar din produkt noggrant innan du skickar den till oss. Använd ett yttre emballage och stötdämpande packmaterial inuti. Du får inte klistra på en fraktsedel eller färgad tejp på produktens originalförpackning. Det är ditt ansvar att paketet klarar stötar, vibrationer och tryck, så att produkten inte tar skada vid frakten. Här kan du läsa PostNords tips om hur du packar på bästa sätt.

Detta händer sen

När vi har tagit emot din produkt skickar vi den vidare till tillverkarens auktoriserade verkstad för genomgång. Därefter får du ett kostnadsförslag via mejl för reparation av din produkt, som du antingen kan neka eller godkänna.

Om du godkänner kostnadsförslaget

Godkänner du kostnadsförslaget påbörjas reparationen. När reparationen är klar och tillbaka hos oss kommer vi att mejla dig en länk där du får välja betalningsalternativ. Vi skickar tillbaka produkten till dig när du har informerat oss om ditt val.

Om du nekar kostnadsförslaget

Nekar du kostnadsförslaget skickar vi tillbaka produkten till dig i samma skick som vi fick den. Vi tar ut en avgift på 750 kronor som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt.

Vad händer om din produkt visar samma fel igen efter en reparation?

Verkstaden kontrollerar alltid att produkten fungerar som den ska innan de skickar tillbaka den. Du har tre månaders garanti på en produkt som har varit inlämnad för reparation hos oss. Det innebär att vi undersöker produkten igen om du upptäcker exakt samma fel som tidigare och kontaktar oss inom dessa tre månader.


Kontaktuppgifter till de vanligaste tillverkarna

Genom att kontakta produktens tillverkare får du hjälp snabbt. Här hittar du information och kontaktuppgifter till tillverkarna från våra vanligaste varumärken. Vi vill uppmärksamma dig om att supporten kan vara på engelska hos vissa tillverkare, och att vissa endast erbjuder support via mejl och hemsida.

Apple
Asus
BenQ
Blackmagic Design
Canon
DJI
Eizo
Epson
Fujifilm
GoPro
Jupio
LaCie
Nikon
Panasonic
Sigma
Sony

Teknik för kreativt skapande är vår passion.

Vi på SP älskar kreativitet och vårt fokus är att erbjuda högkvalitativa produkter till teknikintresserade människor. Med personlig service och expertrådgivning skapar vi lösningar som är skräddarsydda för dig och ditt ändamål – till bra priser.

Let's be friends!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Häng med i teknikbranschen! I vårt nyhetsbrev ger vi dig exklusiva erbjudanden, de senaste nyheterna från ledande varumärken i branschen och massvis med inspiration. Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev godkänner du att dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.