Scandinavian Photo från 1982 till 2022
Vi på SP brinner för kreativt skapande, och sedan 1982 har vi utrustat kreatörer med teknikprodukter för foto, video och ljud. Vi har tagit en trip down memory lane och samlat höjdpunkterna under dessa 40 år. Häng med!
80-talet
1982 grundas Scandinavian Photo i Bankeryd utanför Jönköping, med affärsidén att sälja fotoutrustning till lågpris. "Vi utrustar fotografen" ligger i fokus och försäljningen sker via postorderkataloger till kunder i hela Sverige.
90-talet
I mitten av 90-talet startar SP e-handel och blir en av pionjärerna i Sverige, och i samma veva får vi en grafisk omprofilering med en ny logotyp och ett nytt utseende. År 1996 introduceras digitalkameran, vilket innebär stora möjligheter för SP men utgör ett hot för traditionell fotohandel. Ett år senare öppnas portarna till Scandinavian Photos första butik i Bankeryd, som blir en mötesplats för fotografer och fotointresserade entusiaster i södra Sverige.
00-talet
Millennieskiftet startar ljust för SP och under de första tre åren vinner vi pris som årets e-handlare två gånger. Vi bygger även ut vårt huvudkontor och slutresultatet blir en lokal på 2 800 kvadratmeter. År 2007 har vi hunnit med att öppna upp tre nya butiker – en i Göteborg, en i Stockholm och en i Malmö. I slutet av 00-talet expanderar vi och startar e-handel i både Norge och Finland.
10-talet
Efter 30 år i branschen växer SP ytterligare genom att förvärva företaget FotoVideo i Norge, som inkluderar en butik i Oslo som vi öppnar upp kort därefter. 2012 utnämns vi till årets e-handel på Nordic E-commerce Summit. Tre år senare öppnar vi äntligen upp e-handel i Danmark och är nu återförsäljare i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Under andra halvan av 10-talet är det mycket fokus på butikerna – vi bygger om och fräschar upp butiken i Norge, och 2018 öppnar vi flaggskeppsbutik och upplevelsecentrum på Vasagatan i Stockholm, vilket blir vår största butik hittills på drygt 1 000 kvadratmeter. Vi uppdaterar även vårt grafiska manér och logotyp till vårt nuvarande utseende, och bygger om vår hemsida från scratch.
20-talet och framåt
Pandemin skyndar på utvecklingen och fler kunder ser ett behov av teknikprodukter till hemmakontor, innehållsskapande och för att kunna anordna event, lektioner och möten på distans. Både företag och privatpersoner vill producera eget innehåll, streama och bygga upp studior för fotografering, videoinspelning och podcast. Vi öppnar även en butik i Köpenhamn och breddar oss i Danmark.
Tech for creative people blir det nya konceptet, och SP går från att utrusta fotografer till att erbjuda expertrådgivning och högkvalitativa produkter till kreatörer och teknikintresserade människor. Ljud blir ett stort område och kompletterar foto och video med många nya varumärken och produkter. Vi lanserar även vårt eget varumärke sp.tech. Webinar och livestreamade event tillsammans med fotografer och kreatörer blir vardag, med fokus på att inspirera och utbilda våra kunder. SP-lastbilen kommer in i bilden och vi åker runt i Sverige och är med på mässor och event för kreatörer.
SP växer snabbt. Efter rekordåret 2021 fortsätter vi att växa inom nya affärsområden och marknader. Vi anställer många nya medarbetare i både Sverige, Norge, Danmark och Finland, och vi är nu ett team på över 140 personer som älskar teknik och brinner för att ge våra kunder personlig service, expertrådgivning och inspiration för deras kreativa skapande.
Scandinavian Photo
2022-05-18
Dela