Timelapse & Hyperlapse
Timelapse och Hyperlapse är två tekniker som används för att snabbspola tiden. Man skulle kunna säga att dom är raka motsatsen till slowmotion film. Båda teknikerna är ganska lätta skapa själv och behöver ofta inte speciellt dyr eller avancerad utrustning. En mobiltelefon eller kompaktkamera kan fungera utmärkt som kamera, sedan krävs det någon typ av stativ och lite planering.
Skillnader mellan timelapse och hyperlapse
Grunden mellan timelapse och hyperlapse är densamma, att tiden spelas upp snabbspolat. Men timelapsen utgår generellt ifrån ett ställe och kameran kan göra mindre förflyttningar för att skapa effekter. SYRP är en tillverkare med produkter speciellt för detta ändamål. Under en hyperlapse flyttar sig kameran långa sträckor och ger känslan av en resa.
Timelapse
Timelapsen har blivit populär på senaste tiden och vi har skrivit om det tidigare i inlägget "Timelapse på växter". Men att skapa timelapse går längre tillbaka ändå, redan 1910 skapades ”Birth of a flower” . En timelapse är egentligen inte svårare än att ta stillbilder med ett visst tidsintervall och sedan spela upp dessa bilder i videoformat, tex 25 bilder per sekund. Genom att ta en bild i sekunden i 4 minuter får du ihop 10 sekunder film om den spelas upp med 25 bilder per sekund.
Hyperlapse
Hyperlapse är ett intressant sätt att visa sin resa men kan också på andra sätt. Gemensamt för Hyperlapse är någon form av åkning i snabbspolad hastighet. Begreppet Hyperlapse tros ha myntats i filmen ”Berlin Hyperlapse” från 2012, men tekniken har använts tidigare. Då kameran rör på sig ligger utmaningen i att få bildrutorna i sync med rutan före och rutan efter, så att filmen upplev mjuk och smidig.
Stativ för timelapse
Det viktigaste tillbehöret när du gör en timelape är stativet. Kameran måste stå still under tiden som hela filmen spelas in. Ett vanligt bordsstativ kan göra jobbet om du är inomhus. Ska du göra en timelapse ute är det värt att ta ett bra stativ så att kameran inte rör sig på grund av vind eller liknande. Använd samma tankesätt som om du skulle ta bilder med riktigt långa exponeringstider. För att få timelapse med rörelse är Syrp Genie Mini en bra produkt att utgå ifrån.
Stativ för hyperlapse
Då kameran kommer flytta på sig är en gimbal ett utmärkt stativ för att hålla kameran stadig, vare sig du använder en telefon eller kamera att filma med. Vi har både gimbals för mobiltelefoner och gimbals/steadicam för kameror. GoPro Hero 7 har ett speciellt läge för hyperlapse där kameran rättar till och sorterar bort bilder för att få en bra sync mellan bildrutorna i filmen. För långa åkningar med större utrustning finns Slingshots. Det absolut lättaste sättet att göra en hyperlapse är att montera mobilen i en hållare i bilen, slå på timelapse-läget och köra.
Intervall mellan bilderna
Olika scener rör sig olika fort och kräver olika intervall. Har du för få bilder kommer filmen röra sig för snabbt. Fler bilder kan ge en lång film, men det är lättare att öka hastigheten i efterbehandlingen. personligen gillar jag intervall på 1 sekund. Detta får molnen att flytta på sig i lagom hastighet och tiden fungerar även bra i stadsmiljö. En natthimmel med vintergatan som rör sig kräver en längre slutartid, men intervallet mellan bilderna blir fortfarande ca 1s. Detsamma gäller om du ska fotografera vatten som rör sig. Slutartiden kanske blir ca 10 sekunder, men intervallet mellan bilder är fortfarande 1 sekund. Detta är givetvis något du får experimentera med och hitta ett intervall som passar din smak.
Planering
Att planera sin timelapse är viktig. När du väl har startat så kan du inte justera något under tiden som det spelas in. Kontrollera att vitbalans och exponering stämmer, sätt skärpan manuellt och stäng av autofokusen. Se också till att kontrollera ljuset i den mån du kan. Om du ska göra en timelapse på natten är det viktigt att hålla disciplin med pannlampan så det ljuset inte kontaminerar filmen. Detsamma gäller om du har artificiellt ljus, se till att dagsljuset inte kan störa din belysning, speciellt om timelapsen pågår under flera dagar. Du måste också kunna mata din kamera med ström om den ska stå på flera dagar och tyvärr finns det inte en metod som löser allt. Det smidigaste är kameror som kan drivas via USB ifrån väggen, annars finns det speciella batteriadaptrar att köpa.
RAW eller JPG?
De flesta kameror klarar idag av att fotografera i RAW, och ska du ha maximal kontroll på din exponering så är det givetvis att föredra, då du kan justera vitbalans, färg och exponering i efterhand. Har du en kamera som kan fotografera i mindre RAW-filer kan det var att föredra. Använder du RAW så gör du all sammansättning av filmen i efterhand. Använder du JPG blir det mindre data och det finns bra funktioner för att sätta ihop timelapsen direkt i kameran, men du har mindre kontroll på färg och exponering.
Kamera
Så länge kameran går att ställa i intervallfotografering går det att göra en timelapse med den. Många modeller har en inbyggd timer, men vissa kräver en extern fjärrkontroll med timer. Några modeller klarar även av att sammanfoga filmerna direkt i kameran, något som ja gjort med alla filmerna i detta inlägget.