Stor har blivit större – Fujifilm GFX100
Med firmware version 3.00 till GFX100 tar Fuji en redan högupplöst kamera på 100 megapixlar och multiplicerar det med fyra. Genom att använda bildstabiliseringen i kameran och flytta sensorn en halv pixel tar kameran automatiskt 16 RAW-bilder som du sedan kan slå ihop i datorn till en bild med otroliga 400 megapixlar. Funktionen kommer väl till pass för de som vill dokumentera tavlor och stilleben, för produktfotografering och andra situationer där du behöver en bild med högsta möjliga upplösning.
För att ställa in mellanformatskameran GFX100 att ta en Pixel Shift-bild vrider du ”Drive”-reglaget till ”Multi” och väljer ”Pixel Shift”. Du har då möjligheten att ställa in med vilket intervall bilderna tas – Fujifilm rekommenderar intervallet ”kortaste”. Ställ gärna in kameran på självutlösare eller använd en fjärrutlösare, så att du inte får någon rörelseoskärpa i dina bilder, eftersom att bildstabiliseringen är inaktiverad i detta läge. Dina bilder sparas som förlustfria RAW-filer på ditt minneskort. Du slår sedan ihop dessa till en RAW-fil i formatet DNG med Fujifilms programvara "Pixel Shift Combiner" som du laddar ned från www.fujifilm-x.com.
Foto: Fujifilm
När en pixel shift-bild tas så görs detta genom kamerans elektroniska slutare. ISO-nivån är också begränsad till max 1600, och samma inställningar för exponering gäller på alla bilder. Fujifilm rekommenderar också att du använder dig av manuellt fokus. På Fujifilms kameror fungerar AF-ON-knappen under manuellt fokus, så du kan fortfarande använda dig av autofokus, men på detta sätt säkerställer du att fokus inte ändras under fotograferingen.
Genom att använda dig av pixel shift-funktionen så fångar du högsta möjliga färginformation och detaljåtergivning i din bild. När du tar en vanlig bild med GFX100 så registrerar kameran färgerna röd, grön och blå i varje pixel. Genom denna teknik så fångar man inte hela färgspektrat, utan gör en blandning av färgerna och läser av dessa genom en process som kallas för ”demosaicing”. När kameran fotograferar i pixel shift så kan sensorn fånga röd, grön och blå data för varje pixel, vilket betyder att exakt rätt färginformation återges och ingen ”demosaicing” behövs. När du sedan slår ihop bilderna i datorn får du en DNG-fil med fullt färgspektra och otrolig detalj.
100% inzoomning av en pixel shift-bild. Foto: Fujifilm
Processen för att ta en pixel shift-bild är otroligt enkel, jag uppdaterade kameran med senaste firmware, och efter att du ställt in kameran i multi-läget så sköter den resten själv efter att du satt exponering och fokus. Mjukvaran i datorn är precis lika enkel – väl dina 16 filer så kombinerar den alla bilder till en DNG-fil. Mjukvaran håller också koll på vilka 16 bilder som hör till rätt slutbild. Smart och enormt skönt att behöva styra upp själv!
Du behöver en hyfsat kraftfull dator för att jobba med filer i 400 megapixlar. Framförallt mycket hårddiskplats – en bild är ca 1,5 GB! Det tar såklart lite extra tid att öppna och spara bilder i Photoshop, men en pixel shift-bild är inget du kommer att ta varje gång, och använder du dig av en GFX100 har du antagligen också en ganska kraftfull dator. En sak att tänka på om du är van vid Fujifilms kameror, är att du inte kan välja filmsimulering på DNG-filen, som du annars kan. Detta behöver göras i kameran. Det kan jag tycka är lite synd, eftersom att jag gillar filmsimuleringarna skarpt. Kanske är det något som kan komma i en uppdatering?
Bild tagen med Pixel Shift Multi-shot. Klicka på bilden för att se den i full upplösning.
GFX100, GF 32-64mm f/4, ISO 640 f/22 1/1,7s.
Slutresultatet är ganska "mind-blowing". När man inser hur pass mycket det faktiskt går att beskära och zooma in så sitter man och fnissar lite för sig själv vid datorn. Redan när jag såg bilder från GFX100 på 100 megapixlar så kände jag så, men det här är en helt otrolig detaljrikedom. För rätt tillfälle, till exempel för dokumentation av tavlor, produktfotografering, eller andra situationer där en högupplöst bild kommer väl till pass, är detta en funktion med enorm effekt och det lyfter en redan kraftfull kamera till en ny nivå.
Johan Borehed
2020-12-04
Dela