Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Produkttest av Panasonic DC-G9

Min kollega Daniel var en av dom första i världen att testa kameran i Portugal. Läs om hans upplevelser här!

Panasonic har länge haft en stadig position på videosidan tack vare sin GH-serie där DC-GH5, även helt enkelt kallad GH5'an, är väldigt populär tack vare sina fina egenskaper och videokvalitet, bitrate, codec och format. En bra sökare, väldigt bra bildstabilisering, rejält objektivutbud av god kvalitet och allt i ett väldigt smidigt och lättanvänt hus. I och med DC-G9 har Panasonic tagit många av dom egenskaperna från GH5an och placerat i ett kamerahus designat för stillbildsfotografer. Jag har fått möjligheten att testa och utvärdera G9'an för att se vad den går för.

Lumix DC-G9 med Olympus 40-150/2,8 Pro. JPEG. Fågelart: Nötväcka (Sitta europaea) Gömsle: Bakom en gardin i ett öppet fönster. Alla bilder är skalade till 1200x900. Längst ner hittar du en länk till samtliga bilder i full upplösning.

Vad är nytt:

  • Toppdisplay
  • Reglage
  • HighRes
  • Hi 1/2 Pre och 6K photo
  • Autofokus och stabilisering
  • Nattläge
  • USB-laddning och drift

Toppdisplay

Detta är säkert inget nyhet för dig som är van att använda vanliga systemkameror med spegel som har haft en toppdisplay sedan urminnes tider, men för en kompakt systemkamera är detta något betydligt mer ovanligt. Idag är det bara en modell, Fujifilm GFX som har toppdisplay. Vad är en toppdisplay då och vad ska du med sådan till? Toppdisplayen är ett väldigt snabbt och framförallt tydligt verktyg att se dina inställningar. När jag var och vandrade i Nepal så hade jag med en kamera som saknade denna toppdisplay och kombinationen av damm och starkt solljus gjorde det stundvis väldigt svårt att läsa av mina inställningar. Toppdisplayen gör det även möjligt att spara batteri, då det räcker med att den lilla strömsnåla skärmen är igång istället för den stora skärmen på baksidan,

Reglage

G9an har lite nya knappar och rattar. Bland annat sitter ett reglage på framsidan med två lägen som du kan ställa in till AF-läge, stabilisator, tyst läge, slutartyp och andra funktioner som kan vara smidiga att komma åt snabbt och genom att växla spaken till läge 2 aktiveras funktionen som du valt. Matningsratten har fått två lägen du kan ställa in själv också. Ställ kameran på ett läge och via Q-menyn ställer in matningsalternativet du vill använda på respektive läge. På läge I valde jag H och läge II SH1 PRE. Vid objektivbajonetten finns ytterligare två knappar du kan programmera med olika genvägar. Där jag valde HighRes på den ena så att jag snabbt kommer åt den funktionen  när jag önskar. HighRes är inte bundet till någon specifik knapp från början, inte ens någon av FN-knapparna i Touch-menyn vilket jag kan tycka är tråkigt på en ny funktion. Med de nya reglagen och toppdisplayen så går det att ställa in kameran precis som du vill ha den, men de viktigaste knapparna som ISO WB och +/- är tydligt markerade och lättåtkomliga precis vid avtryckaren. AFS/AFC/M-omkopplaren är också  toppen för att snabbt kunna växla fokusmetod utan att behöva gå in i menyer. Att kunna känna med tummen hur omkopplaren är inställd tycker jag är en stor fördel. G9an har totalt tre stycken inmatningsrattar vilket ibland kan göra mig lite förvirrad men det är mer än vanesak. Touchskärmen är utmärkt precis som tidigare modeller och du kommer smidigt åt att ställa fokuspunkt även när du använder sökaren. Har du vantar på dig eller föredrar fysiska reglage så finns det en joystick att flytta AF-punkten med. Generellt är byggkvaliteten god och den taktila responsen i knapparna och inmatningshjulen är väldigt fin och tydlig. Knapparna är upphöjda med vit text på svart bakgrund vilket gör det lätt att hitta dom i mörker och med handskar på. G9:ans knappar är inte bakgrundsbelysta vilket de ofta inte är på denna kameratyp, men det hade varit en trevlig funktion. Det blir vissa refenser till att använda handskar, men att behöva ta av sig handskarna för att trycka på en knapp i snöblandat regn och snålblåst, bara för att knappen är lite för liten, är för mig väldigt frustrerande och irriterande.

HighRes

Genom att kameran tar 8 bilder och slår samman dessa kan du få ut en stillbild på hela 80 megapixel. Utöver högre upplösning bör den högre upplösningen, pixeldensiteten och staplingen bidra till mindre brus och högre dynamiskt omfång men jag har ännu inte haft möjligheten att testa detta i RAW än då Lightroom inte har stöd för G9 än. Tyvärr har HighRes läget vissa begränsningar som man bör medveten om. Dels kräver det att motivet och scenen är väldigt stilla, vilket gör det till en funktion bäst lämpad för produktfotografering och landskapsfotografering. Då kameran tar flera bilder blir det även svårt att kombinera med blixt. En liten besvikelse var att kameran enbart klarar av en slutartid på maximalt en sekund, detta på grund av att den använder den elektroniska slutaren. En trevlig överraskning var dock att vatten som rör på sig såg väldigt bra ut och får ett utseende och rörelseoskärpa som påminner om betydligt längre slutartider.

[Produkttester/G9/HiRes]

Bild 2 och bild 3 visar ett utsnitt från bild 1 i 20mp resp 80mp. Bild 4 och bild 5 är båda tagna med 1/80s i slutartid, men bild 5 är i HiRes och en kombination av 8 bilder. Alla bilder är skalade till 1200x900. Längst ner hittar du en länk till samtliga bilder i full upplösning.

Hi 1/2 PRE och 6k Photo

Här blev jag förvånad. Panasonic har tidigare bara haft sitt 4K/6K mode, ett smidigt sätt att ta en serie bilder innan du trycker på avtryckaren. Idén är att fånga snabba rörelser som är svåra att hinna få på bild. Funktionen fungerar utmärkt och det är smidigt och kul att bläddra fram bilderna och se att kameran fångat det som hände på sensorn innan jag tryckte på knappen. Begränsningen är dock att det bara är JPEG och det är bara möjligt att plocka ut bilden direkt i kameran och inte igenom datorn, vilket är lite tråkigt om man vill spara alla bilder i serien. Till min förvåning när jag ser att G9'an har ett nytt HI1/2 Pre-äge som fungerar på nästan samma sätt men som sparar samtliga bilder i RAW! Det tog flera försök, både kontrollerade (jag kastar något framför kameran och fotograferar) och okontrollerade (katten hoppar upp på soffan) för att verkligen bekräfta att detta fungerar! Det är funktion som Olympus även använder i några modeller, men då är du begränsad till att använda enbart Olympus egna objektiv, funktionen stängs alltså av om du har monterat ett Panasonicobjektiv. På G9an så gick det bra att använda Olympusobjektiv, även om tillförlitligheten inte verkade vara helt 100% (ibland så ville kameran använda något annat läge som "enbart" tog ca 10 bilder per sekund samt lät annorlunda). Detta är en av de funktioner jag uppskattar absolut mest hos nya spegellösa systemkameror och jag ser väldigt mycket nytta med. Givetvis kräver det lite träning att få bilderna rätt och förstå hur funktionerna fungerar, men det är ett enormt bra hjälpmedel för att lyckas time'a bilderna rätt. Tack vare att det går att ställa in Hi1/2 Pre på något av de nya matningalternativen var det väldigt smidigt att aktivera funktionen när den ska användas.

Tänk på att det skapas väldigt många bilder på kort tid, så för att kunna använda funktionen till maximalt bör du använda ett UHS-II SD-minneskort. Risken är annars att kamerans buffert fylls och inte hinner tömmas i tid, vilket i sin tur kan begränsa möjligheten att fotografera nästa serie.

[Produkttester/G9/HiPre]

I detta fallet fanns det inte en chans för mig att hinna reagera innan talgoxen redan satt på fågelmataren. Men tack vare HiPre-läget fick jag inflygningen. Övning ger färdighet och även en funktion som denna kräver lite träning för att få allt skarpt. Alla bilder är skalade till 1200x900. Längst ner hittar du en länk till samtliga bilder i full upplösning.

Jag har inte haft möjligheten att öppna RAW-bilderna och inte heller titta i manualen angående denna funktionen, men av allt att döma verkar den fungera som jag förklarat.

Autofokus och bildstabilisering

Panasonic G9 har ärvt och uppgraderat autofokusen från GH5'an och visst tusan är den snabb. Jag testade med Leica 100-400/4-6,3, Leica 12-60/2,8-4 och Olympus 40-150/2,8 och att hitta skärpan går blixtrande snabbt. Stabiliseringen fungerar utmärkt och i kombination med de Panasonicobjektiv som stödjer Dual IS 2 är det väldigt, väldigt bra och nästan alla Panasonics objektiv med bilstabilisator stödjer Dual IS. Hanteringen av att välja AF-punkter, metod och områden är också utmärkt. Kameran har som sagt både en fysisk AF-S/AF-C/MF omkopplare, en joystick för att ställa AF-område och med en lätt knapptryckning på joysticken är punkten tillbaka på mitten, något som jag upplever smidigt och logiskt. Du kan använda skärmen att välja AF-område och slår du på ”Touch Pad AF” i menyn kan du använda skärmen att välja AF-område även när du tittar igenom sökaren. Visst är det en funktion som funnits ett tag, men den är super om du inte använder handskar. Däremot så uppfattar jag problem när det gäller att ställa skärpan ”igenom ett nålsöga” och ibland även att ställa om skärpan från ett avstånd till ett annat, speciellt i AF-C läget. Det verkar som att kameran på något vis är "nöjd" så fort det är något i skärpa i närheten av vald fokuspunkt var det svårt att ställa om skärpan rätt, speciellt om det finns flera olika motiv i bilden på olika avstånd, till exempel något i högt gräs, i en buske eller uppe i en trädkrona. Har du använt en DSLR och ställer in mittpunkten är det ofta inga problem att få skärpan att träffa på en fågel inne i ett buskage, men jag uppfattade detta som svårt med G9an. Även i motljussituationer har autofokusen ibland svårt att hitta skärpan. Att använda följande autofokus (AF-C) är också lite annorlunda i en elektronisk sökare jämfört med en optisk och den är inte lika skicklig på att låsa på och följa motiv som en DSLR i samma prisklass. Däremot är autofokusen väldigt skicklig på att hitta skärpan på natten och i dåligt ljus, där en vanlig DSLR kan ha det svårt.

Det ska nämnas att detta var en kamera utan helt 100% färdig mjukvara och att jag i första hand använde AF-C.

 Det tog några försök och väntan innan fågeln kom fram till en lucka i buskarna. Jag är osäker på vilket art dock, om du känner till den så kommentera gärna! Alla bilder är skalade till 1200x900. Längst ner hittar du en länk till samtliga bilder i full upplösning.

Lumix DC-G9 med Olympus 40-150/2,8 Pro. JPEG. Gömsle: Gardin bakom öppet fönster.

Nattläge

På tal om natt så kommer G9an med ett speciellt nattläge där skärmen och/eller sökaren blir röd. Jag fick aldrig möjligheten att testa denna funktion, men efter min erfarenhet nattfotografering med pannlampa så vet jag att det röda ljuset sparar väldigt mycket på ögat och bländar inte alls lika mycket. Däremot så kommer du ju inte se några rättvisa färger på din skärm.

USB-laddning och drift

USB-laddning är en egenskap som blir vanligare och vanligare i kameror idag och jag älskar det. Att slippa hålla på att leta efter laddare, inse att jag tappat bort den, köpa ny och sedan hitta den igen är väldigt skönt. Nu kan jag bara koppla in kameran i första bästa USB-kontakt via en Micro-USB kabel. Det går att ladda i bilen, med en powerbank eller via datorn. G9an har en Micro-USB 3.0 vilket innebär att kameran kan laddas med både vanlig Micro-USB som finns i många mobiltelefoner eller Micro-USB 3.0 som finns i många kortläsare (Micro- USB 3.0 skall inte blandas ihop med USB-C/Thunderbolt 3). En ny egenskap (för Panasonic) med G9an är att den även kan strömförsörjas under drift via USB-kontakten. Detta innebär att om du gör långa timelapses eller videofilmer är det lätt att koppla på en powerbank och köra långa tagningar. Batteriet laddas inte när kameran är igång, men det drar inte någon
ström eller, så du kan enkelt byta powerbank utan att kameran stängs av.

Vem passar G9an till?

G9an är en av dom större Micro 4/3 kamerorna, men kameran och objektiven är fortfarande väldigt små. Möjligheten att kunna bära på flera högpresterande objektiv tillsammans med en kamera som har snabb seriebildtagning, kan ta väldigt högupplösta bilder och en väldigt effektiv bildstabilisering gör G9an till en utmärkt modell för landskapsfotografen, vandraren eller andra personer som fokuserar på att ha lätt utrustning med sig men utan att tappa på bildkvaliteten eller hanteringen. Att kunna bära runt på ett objektiv motsvarande 800mm med otrolig bildstabilisering utan att bli helt slut i kroppen är verkligen en stor fördel. Det nya kamerahuset i kombination med toppdisplayen gör G9an till en utmärkt äventyrskamera och har, enligt min åsikt, något av den bästa hanteringen av spegellösa systemkameror idag.

Lumix DC-G9 med Olympus 40-150/2,8 Pro. JPEG. Fågelart: Nötväcka (Sitta europaea) Gömsle: Bakom en gardin i ett öppet fönster. Alla bilder är skalade till 1200x900. Längst ner hittar du en länk till samtliga bilder i full upplösning.

Vem passar G9an inte till?

Den fotografen som är ute efter maximal bildprestanda i dålig ljus och i huvudsak kommer fotografera saker som rör sig snabbt, såsom sportfotografer och naturfotografer som vill fotografera fåglar och andra djur i tät vegetation och i snabb rörelse kommer nog tyvärr få det svårt med G9'an. Där gör en vanlig DSLR i samma prisklass fortfarande ett mycket bättre jobb och har en högre pålitlighet och med bättre batteriprestanda. En kompakt systemkamera drar batteri bara under tiden kameran är igång, även om du inte tar några bilder. Dessvärre är en vanlig DSLR större, speciellt med optik, men om sport och vilda djur det är det huvudsakliga användningsområdet för kameran så är det en kostnad man får ta.

Vad kan vara bättre?

Jag gillar HighRes läget då jag själv sysslar mycket med landskapsfotografering, så det vore toppen om den funktionen hade sitt eget läge på matningsratten, då den ändå inte är i konflikt med något av de andra matningsalternativen. I kombination med nattläget för skärm och sökare vore det ju även kul om knapparna var bakgrundsbelysta. Om kameran vore lika tillförlitlig i AF-C läget som en DSLR i samma prisklass så hade den fått högsta betyg i förhållande till storlek och pris.

Alla bilder är tagna i JPEG och minimalt behandlade. Kameran som användes var ett förhandsexemplar.

Här kan du ladda hem samtliga bilder i full upplösning.


2017-11-22 08:30:36

Dela

@scandinavianphoto

Vi hjälper dig att ta bättre bilder! Utrustning, inspiration, kunskap och råd inom fotografering och video. #scandinavianphoto

Följ

Vi hjälper dig att ta bättre bilder!

Bilden, och utrustningen som gör den möjlig, har varit vår passion sedan 1982. Scandinavian Photo står för ett helhetserbjudande för film- och fotointresserade – oavsett kunskapsnivå. Utöver utrustning erbjuder vi inspiration, kunskap, utbildning och råd. Alltid samma pris, oavsett om du handlar i butik, på webben eller via telefon.

Let's be friends!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Häng med i fotobranschen! Prenumerera på Scandinavian Photos nyhetsbrev och ta del av exklusiva erbjudanden, de senaste nyheterna från ledande varumärken i branschen och massvis med inspiration.

Scandinavian Photo använder sig av cookies för att sajten ska fungera bättre för dig som användare. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du enkelt stänga av det i inställningarna för din webbläsare. Dock kan det medföra att vissa funktioner på sajten inte fungerar som de ska.