Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Gästblogg: Olas bästa tips till en lyckad podcast!

Podcastproducenten Ola Ringdahl beskriver sig som något av ett Kinderägg – tre överraskningar i en. Han jobbar som speakerröst och hörs bland annat i C More-trailers och i programmet Sveriges Mästerkock som sänds på TV4. Ola har flera års erfarenhet som producent på Sveriges Radio och Utbildningsradion, men har framförallt arbetat med intern och extern företagskommunikation. Han brinner för att hjälpa företag och organisationer att skapa, utveckla och beställa podcasts för sitt varumärke.

”Jag har ljud i öronen de flesta vakna timmarna i mitt liv. Jag älskar musik och jag älskar ljudburen kommunikation. Antingen musik som peppar och hjälper mig att fokusera när jag jobbar eller guidade meditationer när jag behöver en paus. En podcast eller ljudbok. Jag älskar alla dessa men måste jag välja så blir det podcast. Jag får sällskap. Jag lär mig. Jag blir underhållen. Men det måste kännas äkta.

Om jag ska ge ett enda råd till en podcastare: var genuin och äkta. Jo, förresten – ett till: SLUTA FUNDERA – GÖR DET!”

Var genuin och äkta

Det finns några saker som avgör om en podd är bra eller inte och en av sakerna är definitivt om den känns äkta och engagerad. Oavsett om det är ”två sköna killar som pratar om livet” eller om det är en supernördig podd om kvantfysikens påverkan på tungmetaller, så måste lyssnaren känna att de verkligen är intresserade av ämnet. Att de gör mig nyfiken och engagerad. Även om det är en företagspodd måste ämnet och programledarna kännas ärligt intressanta. Jag tror inte det är något som går att fejka – lyssnare är smarta.

Förstå vikten av bra ljud

Du kan ha den dyraste mikrofonen i kvarteret men ändå få dåligt ljud om du inte har koll på de basala reglerna kring hur omgivningsljud fungerar.

En viktig sak att tänka på är att ha så lite efterklang som möjligt. Går du in i en garderob och klappar i händerna får du ingen efterklang, om du gör samma sak i vardagsrummet får du efterklang och går du in i en kyrka får du jättemycket efterklang. Rummet påverkar ljudet och optimalt är om rummet är ljuddämpat. En mindre storlek på rummet, och desto mer textilier rummet innehåller, desto bättre är det. Gör du uppdrag där du kanske inte kan styra miljön, exempelvis vid intervjuer, försök att stå nära ett par gardiner eller i ett mindre konferensrum.

Ytterligare tips för optimalt ljud är att undvika bakgrundsljud. Varje gång jag kommer till ett nytt ställe eller rum för att spela in ljud ”lyssnar jag in” miljön. Det innebär att jag lyssnar efter exempelvis fläktljud, musik från en dator eller ljud utifrån som trafik och människor. Det bästa är att ha så lite sådant bakgrundsljud som möjligt under tiden vi spelar in. Blunda gärna för att fokusera och lyssna efter ljud som stör. Ett undantagsfall kan vara att du medvetet vill ha med bakgrundsljud, som på ett café eller en tågstation, men då väljer du detta och i vissa fall kanske till och med lägger på ett sådant ljud i efterhand.

Sist men inte minst, mina fyra tips om mikrofonteknik. Mikrofonen är ditt verktyg så det bästa är att lära dig hantera den med skicklighet och medvetenhet.

  1. Var 10 centimeter från mikrofonen. Är du för långt ifrån mikrofonen låter det för lite och är du för nära uppstår det basljud.
  2. När du säger bokstäver som ”P”, ”D” och ”K”, som har mycket energi, blir det överbelastning på mikrofonens membran. För att minska dessa ljud är det viktigt att du har puffskydd.
  3. Undvik att komma åt att röra miken eller mikrofonstativet vid inspelning, då det skapar störande ljud för lyssnaren.
  4. Ofta fortplantar sig ljud också från bord och golv via mikrofonstativet. Därför är det viktigt att använda hörlurar när du spelar in. Då hör du direkt om det kommer in oönskade ljud i mikrofonen.

Podcast-microphone-blog.jpg

Välj inriktning på din podcast

Du har två val när du producerar din podcast: att helt göra din egen grej eller att tänka på lyssnarens situation och anpassa innehållet efter mottagaren.

Om du väljer att gå på det första alternativet gör du en podd helt enligt eget huvud och intresse. Du pratar om precis det du vill utan att fundera på vad andra tycker om ditt innehåll. Du hoppas helt enkelt på att lyssnaren tycker att det du brinner för är superintressant och därför fortsätter att lyssna. Om du istället väljer den andra inriktningen bör du fundera på vilket sätt din podd ska vara speciell? För att uttryck mig lite ohyfsat: varför ska någon lyssna på just din podd?

Du behöver fundera på podcastens innehåll, programledarens roll, vilka frågor som ska ställas, podcastens längd och så vidare. Det här bör du lägga ner ganska mycket energi på. Ett tips kan vara att diskutera med personer ur målgruppen och fråga vad de skulle vilja höra. Historien uppvisar ett oändligt antal poddare, företag och författare som har suttit och gissat vad de ska göra. Detta för att sedan besviket konstatera att målgruppen inte var ett dugg intresserad av innehållet. Gör inte det misstaget!

Podcast-music-blog.jpg

Avslutningsvis, jag älskar prylar och särskilt ljudteknik. Men ärligt talat, innehållet och känslan måste få vara det viktigaste. Tänk och planera inte allt för länge – sätt igång att producera din podcast. Lycka till! 

Vill du lyssna på mig och läsa mer om vad jag arbetar med på dagarna, besök gärna min hemsida.


Tveka inte att höra av dig till oss om du vill ha hjälp med att hitta rätt utrustning och mjukvara för dina behov. Du når oss via info@scandinavianphoto.se, 0770-771100 eller genom att besöka oss i någon av våra butiker i Stockholm, Mölndal och Malmö. Missa inte heller vår inspirationssida där du kan hitta mer inspiration och produkttips som hjälper dig att bli ännu bättre på att skapa häftiga bilder och videos.

Lycka till!


Scandinavian photo

2020-01-16

Dela

Vi hjälper dig att ta bättre bilder!

Bilden, och utrustningen som gör den möjlig, har varit vår passion sedan 1982. Scandinavian Photo står för ett helhetserbjudande för film- och fotointresserade – oavsett kunskapsnivå. Utöver utrustning erbjuder vi inspiration, kunskap, utbildning och råd. Alltid samma pris, oavsett om du handlar i butik, på webben eller via telefon.

Let's be friends!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Häng med i fotobranschen! Prenumerera på Scandinavian Photos nyhetsbrev och ta del av exklusiva erbjudanden, de senaste nyheterna från ledande varumärken i branschen och massvis med inspiration.

Scandinavian Photo använder sig av cookies för att sajten ska fungera bättre för dig som användare. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du enkelt stänga av det i inställningarna för din webbläsare. Dock kan det medföra att vissa funktioner på sajten inte fungerar som de ska.