Gästblogg: Olas bästa tips till en lyckad podcast!

Podcastproducenten Ola Ringdahl beskriver sig som något av ett Kinderägg – tre överraskningar i en. Han jobbar som speakerröst och hörs bland annat i C More-trailers och i programmet Sveriges Mästerkock som sänds på TV4. Ola har flera års erfarenhet som producent på Sveriges Radio och Utbildningsradion, men har framförallt arbetat med intern och extern företagskommunikation. Han brinner för att hjälpa företag och organisationer att skapa, utveckla och beställa podcasts för sitt varumärke.

”Jag har ljud i öronen de flesta vakna timmarna i mitt liv. Jag älskar musik och jag älskar ljudburen kommunikation. Antingen musik som peppar och hjälper mig att fokusera när jag jobbar eller guidade meditationer när jag behöver en paus. En podcast eller ljudbok. Jag älskar alla dessa men måste jag välja så blir det podcast. Jag får sällskap. Jag lär mig. Jag blir underhållen. Men det måste kännas äkta.

Om jag ska ge ett enda råd till en podcastare: var genuin och äkta. Jo, förresten – ett till: SLUTA FUNDERA – GÖR DET!”

Var genuin och äkta

Det finns några saker som avgör om en podd är bra eller inte och en av sakerna är definitivt om den känns äkta och engagerad. Oavsett om det är ”två sköna killar som pratar om livet” eller om det är en supernördig podd om kvantfysikens påverkan på tungmetaller, så måste lyssnaren känna att de verkligen är intresserade av ämnet. Att de gör mig nyfiken och engagerad. Även om det är en företagspodd måste ämnet och programledarna kännas ärligt intressanta. Jag tror inte det är något som går att fejka – lyssnare är smarta.

Förstå vikten av bra ljud

Du kan ha den dyraste mikrofonen i kvarteret men ändå få dåligt ljud om du inte har koll på de basala reglerna kring hur omgivningsljud fungerar.

En viktig sak att tänka på är att ha så lite efterklang som möjligt. Går du in i en garderob och klappar i händerna får du ingen efterklang, om du gör samma sak i vardagsrummet får du efterklang och går du in i en kyrka får du jättemycket efterklang. Rummet påverkar ljudet och optimalt är om rummet är ljuddämpat. En mindre storlek på rummet, och desto mer textilier rummet innehåller, desto bättre är det. Gör du uppdrag där du kanske inte kan styra miljön, exempelvis vid intervjuer, försök att stå nära ett par gardiner eller i ett mindre konferensrum.

Ytterligare tips för optimalt ljud är att undvika bakgrundsljud. Varje gång jag kommer till ett nytt ställe eller rum för att spela in ljud ”lyssnar jag in” miljön. Det innebär att jag lyssnar efter exempelvis fläktljud, musik från en dator eller ljud utifrån som trafik och människor. Det bästa är att ha så lite sådant bakgrundsljud som möjligt under tiden vi spelar in. Blunda gärna för att fokusera och lyssna efter ljud som stör. Ett undantagsfall kan vara att du medvetet vill ha med bakgrundsljud, som på ett café eller en tågstation, men då väljer du detta och i vissa fall kanske till och med lägger på ett sådant ljud i efterhand.

Sist men inte minst, mina fyra tips om mikrofonteknik. Mikrofonen är ditt verktyg så det bästa är att lära dig hantera den med skicklighet och medvetenhet.

  1. Var 10 centimeter från mikrofonen. Är du för långt ifrån mikrofonen låter det för lite och är du för nära uppstår det basljud.
  2. När du säger bokstäver som ”P”, ”D” och ”K”, som har mycket energi, blir det överbelastning på mikrofonens membran. För att minska dessa ljud är det viktigt att du har puffskydd.
  3. Undvik att komma åt att röra miken eller mikrofonstativet vid inspelning, då det skapar störande ljud för lyssnaren.
  4. Ofta fortplantar sig ljud också från bord och golv via mikrofonstativet. Därför är det viktigt att använda hörlurar när du spelar in. Då hör du direkt om det kommer in oönskade ljud i mikrofonen.

Välj inriktning på din podcast

Du har två val när du producerar din podcast: att helt göra din egen grej eller att tänka på lyssnarens situation och anpassa innehållet efter mottagaren.

Om du väljer att gå på det första alternativet gör du en podd helt enligt eget huvud och intresse. Du pratar om precis det du vill utan att fundera på vad andra tycker om ditt innehåll. Du hoppas helt enkelt på att lyssnaren tycker att det du brinner för är superintressant och därför fortsätter att lyssna. Om du istället väljer den andra inriktningen bör du fundera på vilket sätt din podd ska vara speciell? För att uttryck mig lite ohyfsat: varför ska någon lyssna på just din podd?

Du behöver fundera på podcastens innehåll, programledarens roll, vilka frågor som ska ställas, podcastens längd och så vidare. Det här bör du lägga ner ganska mycket energi på. Ett tips kan vara att diskutera med personer ur målgruppen och fråga vad de skulle vilja höra. Historien uppvisar ett oändligt antal poddare, företag och författare som har suttit och gissat vad de ska göra. Detta för att sedan besviket konstatera att målgruppen inte var ett dugg intresserad av innehållet. Gör inte det misstaget!

Avslutningsvis, jag älskar prylar och särskilt ljudteknik. Men ärligt talat, innehållet och känslan måste få vara det viktigaste. Tänk och planera inte allt för länge – sätt igång att producera din podcast. Lycka till! 


Tveka inte att höra av dig till oss om du vill ha hjälp att hitta rätt utrustning för dina behov. Du är varmt välkommen att kontakta våra experter för rådgivning, support och köphjälp på 0770-77 11 00 eller via vårt kontaktformulär. Du kan även besöka oss i våra butiker i StockholmMalmö eller Borås. Kolla in alla produktnyheter och lärorika kunskapsinlägg som hjälper dig att utvecklas ännu mer i ditt kreativa skapande. Missa inte heller att bli medlem i vårt community där du kan träffa likasinnade och inspireras av andra kreatörer!


Scandinavian Photo

2020-01-16

Dela

Teknik för kreativt skapande är vår passion.

Vi på SP älskar kreativitet och vårt fokus är att erbjuda högkvalitativa produkter till teknikintresserade människor. Med personlig service och expertrådgivning skapar vi lösningar som är skräddarsydda för dig och ditt ändamål – till bra priser.

Let's be friends!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Häng med i teknikbranschen! Om du anger din mejladress och börjar prenumerera samtycker du till att få nyhetsbrev från Scandinavian Photo. Som prenumerant får du exklusiva erbjudanden, de senaste nyheterna från ledande varumärken i branschen och massvis med inspiration till din mejl.

Ditt samtycke är frivilligt och du kan när som helst avregistrera dig eller återkalla ditt samtycke. Läs mer om vår personuppgiftsbehandling och dina rättigheter i vår integritetspolicy.

Kundvagn

Kundvagn

Din kundvagn är tom!

Totalt: 0 produkter
0 SEK

Gillar

Gillar

Det finns inga produkter

Totalt: 0 produkter
0 SEK

Dela kundvagn

Spara länken till senare, skicka till en vän eller dela i communityt.

Namnge din kundvagn
Länk till kundvagn