Elin Kero lär dig skapa stämningsfulla bloggbilder

Elin Kero är fotograf, retuschör och driver en av Sveriges största fotobloggar på nevnarien.se. Karaktäristiskt för Elin är de ljusa, behagliga bilderna med mycket känsla. Elin delar ofta med sig av sin kunskap i bloggen och i detta inlägg berättar Elin om hur hon använder linjer för att skapa harmoni i sina bilder. Dessutom avslöjar hon sina två grundregler för hur hon komponerar sina bilder - och du kommer du inte kunna låta bli att följa dem!

Produkttips_stamningsfulla-bilder.jpg

Produkttips_elin-kero-2.jpg

På dagen är solen otroligt stark, vilket ger ett väldigt hårt ljus med hårda skuggor när man fotograferar utomhus. Häftigt om man vill ta dramatiska och lite tuffare bilder, men inte om man vill ta mysbilder. Jag brukar utnyttja det skarpa dagsljuset till att antingen fota vid en skuggig husvägg (skuggljuset vid fasader blir galet bra när solen skiner på ordentligt) eller till att ta bilder inne istället. Har man rum med stora fönster på solsidan och ljusa tapeter, så studsar ljuset nämligen väldigt fint in. Fantastiskt om man vill ta porträtt eller stillebenbilder i inomhusmiljö.

Produkttips_elin-kero-3.jpg

Solen ger mig mitt absoluta favoritljus och gör mig dessutom mer inspirerad till att fotografera - så det är vid tillfällen som den tittar fram som jag passar på att ta fram kameran. Sen fungerar det givetvis att fotografera i alla väder. Är det mulet ute så behöver du inte tänka på vilken tid på dygnet du fotar, för ljuset är alltid mjukt.

Bakgrund

Välj en bakgrund som har en så neutral ton som möjligt. Inga starka färger. Jag gillar framför allt att fota mot gråa betongbyggnader och ljusa trähus. Färger är såklart effektfullt, men passar därför kanske bättre när man vill skapa bilder som visar mer attityd.

När jag fotar i grönska, så fotar jag aldrig i den typiska somriga, tunga växtligheten, utan försöker hitta områden där det gröna växer lite glesare. Björkar är perfekta att fota bland, eftersom de inte har så stora och tunga löv - samt träd som är nyplanterade och tunna.

I det stora hela så väljer jag bort att fota i en park eller i en skog och fotar hellre på en äng.

Symmetri = harmoni

Jag tänker otroligt mycket på linjer när jag fotograferar. Ju mer linjer det finns i ett motiv, desto längre tid tar det för mig att trycka på avtryckaren. Fotar jag i naturen, så är det viktigaste att få horisonten rak. Fotar jag i stadsmiljö eller inomhus, så finns det däremot så många linjer som jag måste ta hänsyn till, så jag kan stå i en kvart och bara fundera ut rätt vinkel: "Var fotar jag exakt rakt på det här skrivbordet?", "Nej, nu står jag några centimeter för långt till vänster" osv.

Viktigt att tänka på här är att ju mer vidvinkel du har på ditt objektiv, desto svårare blir det att få raka linjer. Jag fotar en hel del med 35mm-optik, så där brukar jag nöja mig med att linjerna i centrum av bilden blir raka (ju längre ut i kanterna man kommer på ett vidvinkelobjektiv, desto skevare blir bilden och därför också linjerna).

Så vill du göra det lite enklare för dig, fota med ett objektiv med lite längre brännvidd (t.ex. 85mm och uppåt). Gillar du som jag lite mer vidvinkel, så är det bara att kämpa ;)

Produkttips_elin-kero-4.jpg

Komposition

När jag har många element i en bild, så finns det två regler som jag brukar gå efter och det är:

  1.  Antingen försöker jag att få alla element i mitt motiv att gå helt innanför bildens ramar. Inga kapningar.
  2. Eller så låter jag saker gå utanför bildens alla sidor. Alltså, att jag kapar av saker med hjälp av bildens kanter.

Detta gäller framför allt när jag fotar något som mer är en stillebenbild och det är lite antingen eller här: Jag kan inte låta en enda sak gå utanför bilden och resten innanför - för det känns "ojämnt" - utan det måste vara flera element som går utanför bildens ramar, när jag ändå håller på och kapar. Helst både på den högra och den vänstra sidan. Eller på den övre och den undre sidan. Allt för att skapa balans.

Produkttips_elin-kero-5.jpg

Och jag kan heller inte låta en sak synas bara lite i kanten av bilden, för då blir det ett störande moment. Utan den måste synas ordentligt om den nu ska vara kapad. Ett bra exempel var när jag skulle fotografera ett stilleben på min hallmöbel och ett litet hörn av min spegel (som stod lutad ovanpå) stack in i bilden - men man såg inte att det var en spegel och därför blev det endast störande i bilden. Så jag valde att knuffa bort spegeln, så att den försvann ur bild innan jag tog bilden. Hade spegeln däremot bidragit till bilden genom att det syntes att det var en spegel i bakgrunden, så hade det varit okej.

Vilket leder oss in på nästa punkt.

Ta bort störande objekt

Jag tar inte en enda bild utan att fundera över om det finns något i bilden som man skulle kunna ta bort för att den ska upplevas som lugnare och behagligare. Det behöver inte betyda att jag fysiskt flyttar på någonting, utan det kan också vara så att jag tar några steg åt sidan med kameran, för att skymma någonting bakom tex ett träd eller en byggnad.

Jag gillar personligen inte vägskyltar speciellt mycket, så jag brukar ofta ta steg åt sidan, för att skyltarna ska skymmas bakom träd eller liknande.

Fotar jag någonting som det går att flytta på, så flyttar jag istället på dem. Det behöver inte vara självklart fula saker som jag flyttar på, utan saker som helt enkelt inte bidrar till att bilden blir bättre. Tex. hörn på möbler eller liknande, som sticker in väldigt lite i kanten, så att man inte ser vad det är, utan mer ser det som "en störande sak i ena kanten".

I början av min fotokarriär så tänkte jag inte speciellt mycket på störande saker i bilderna - oftast så såg jag dem inte ens. Så den här punkten kan vara bra att träna in. Att man stannar upp i sitt fotograferande och frågar sig "Finns det någonting i mitt motiv som jag kan ta bort?". Och att man sedan testar sig fram. "Vad händer om jag plockar bort den här?".

Går det inte att flytta på saker eller gömma objekt bakom andra objekt, så brukar jag ta bort dem i Photoshop. För så viktigt är det för mig att mina bilder blir rena.

Produkttips_elin-kero-6.jpg

Redigering

När det kommer till redigering så gör jag aldrig mer med en bild än vad som är absolut nödvändigt. Och det skiljer sig lite beroende på vad bilden ska användas till. Men om vi snackar mina vanliga "bloggbilder" eller vardagsbilder, så brukar det mest handla om att jämna ut ljuset och sätta en skön ton (färger).

Mina absoluta favoritverktyg finns i både Camera Raw och Lightroom och heter "Highlights" och "Shadows" (Högdagrar och skuggor, antar jag, på svenska). Det är två reglage som jag använder för att jämna ut ljuset i bilder, där himlen antingen har blivit på tok för ljus i förhållande till marken - eller där skuggorna i en bild blivit på tok för mörka i jämförelse med andra delar i bilden.

För att använda dessa verktyg så måste du ha fotograferat bilderna i RAW-format. Då kan du, genom att dra ner högdagrar, dämpa ljusheten i en himmel som blivit för ljus. Och genom att dra upp reglaget skuggor, kan du lätta upp skuggor som blivit för mörka.

Detta är ett enkelt sätt att få en bild att bli mer jämn i ljushet, vilket gör den behagligare att titta på.

Följ Elin på Instagram!


Kundvagn

Kundvagn

Din kundvagn är tom!

Totalt: 0 produkter
0 SEK

Gillar

Gillar

Det finns inga produkter

Totalt: 0 produkter
0 SEK

Dela kundvagn

Spara länken till senare, skicka till en vän eller dela i communityt.

Namnge din kundvagn
Länk till kundvagn