Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Time lapse på växter

En time lapse-video är en film där tiden är snabbspolad, raka motsatsen till slowmotion-film. Det går till så att du tar stillbilder med olika intervall som sedan spelas upp i en högre hastighet, ca 25-60 bilder per sekund. På så vis får du en snabbspolad version av verkligheten.

Vad är en Time Lapse?

En time lapse-video är en film där tiden är snabbspolad, raka motsatsen till slowmotion-film. Det går till så att du tar stillbilder med olika intervall som sedan spelas upp i en högre hastighet, ca 25-60 bilder per sekund. På så vis får du en snabbspolad version av verkligheten.
Exempel:
Du tar 1 bild i minuten i 250 minuter. När dessa 250 bilder spelas upp med 25 bilder i sekunden får du 10 sekunders film från strax över 4 timmar av verklighet.

Inspiration

Ibland ser jag saker som jag finner väldigt inspirerande och som jag vill försöka få bättre förståelse för. För några år sedan såg jag "BBC Life – Plants" innehållande en 60 sekunders time lapse i en skogsdunge med mängder av växter och blommor som växer fram. Hela klippet tog två år att spela in.
Klippet: http://www.bbc.co.uk/programmes/p03npxk7
Behind the scenes: http://www.bbc.co.uk/programmes/p03phvl9

Nu har jag har varken budgeten, tiden eller erfarenheten att göra något i närheten lika enastående, men jag tänkte att jag skulle försöka mig på att göra en time lapse på en växt åtminstone.  Med lite utrustning, förberedelser och en stor portion tålamod går det att göra rätt häftiga time lapses hemma också. Nu råkade det sig inte bättre än att min kollega Emma hade några ekollon hemma och jag tänkte att det blir ju ett utmärkt motiv.

Hur gör man?

Som du säkert förstår så handlar det väldigt mycket om förberedelser. Gör man en miss i början så syns den först flera veckor senare. Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter och lärdomar från projektet.

Vilken utrustning och varför?

Jag valde att filma med en Panasonic systemkamera. Det går givetvis att använda vilken stillbildskamera du vill och många telefoner har också en inbyggd time lapse funktion. Det viktiga är att det finns en intervallfunktion. Vissa kameror har en sådan inbyggd, men inte alla. Då finns det speciella fjärrkontroller med den funktionen, längst ner på sidan finner du några exempel.

Utrustningslista:

  • DMC-G7*
  • 35-100/2,8
  • AC-adapter
  • Stativ till kameran
  • Silver/vit reflexskärm som bakgrund
  • Stativbom med superclamp
  • 2st LED Akurat S8 armaturer med belysningsstativ
    *När detta blogginlägget skrivs är modellen DMC-G7 ersatt av DMC-G80.

Varför jag valde Panasonic

Jag har tidigare använt Panasonic för att göra time lapse och vet hur funktionen fungerar. Du ställer smidigt in hur många bilder du vill ta, med vilket intervall och när kameran skall starta fotograferingen. Om tiden mellan bilderna är över 1 minut så stänger kameran automatiskt av sig mellan bilderna vilket sparar mycket batteritid.

En annan anledning är att Panasonic modellerna kan använda ett tyst läge med elektronisk slutare. Dels så låter inte kameran något när den tar bilden och stör inte omgivningen med sitt ljud samt att det inte sliter på den mekaniska slutaren.

Tredje anledningen var att vi hade en AC-adapter till den modellen så jag kunde strömförsörja kameran direkt ifrån väggen. Kameran ska ta ganska många bilder över några veckors tid så för att slippa behöva hålla koll på när batteriet ska bytas är väldigt skönt. Normalt håller ett batteri till ca 300-500 bilder, vilket ger ca 12-20 sekunder film. I detta fallet vågade jag inte chansa, då kameran skulle vara på så länge.

Den fjärde anledning är att Panasonic har en väldigt smidig funktion för att sätta ihop bilderna till en video direkt i kameran. På så vis så slipper jag ta steget igenom en datorn. Det ger mera kontroll över slutresultatet att skapa videon i datorn, då du kan justera till exempel exponering och vitbalans i bilderna innan du gör färdigt filmen. Jag ansåg dock att det inte var värt det extra arbetet i detta fallet, då allting var filmat i en väldigt kontrollerad miljö utan ljusförändringar.

Bakgrund

Som bakgrund har jag använt en reflexskärm som jag hängt upp med en Manfrotto Superclamp monterad på en bom. Det går jättebra med andra lösningar beroende på plats och tillgång till material. En svart eller vit pappersbakgrund eller ett tygstycke uppspänt på någon ram skulle fungerat precis lika bra. I detta fallet så fanns allt i studion så det var bara att montera ihop det.

Belysning

Jag har använt två stycken LED armaturer ifrån Akurat. Uppsättningen stod i studion precis utanför kontoret, där vi släcker taklamporna på kvällen. Jag var väldigt noga med att kontrollera att det inte blev någon skillnad på exponeringen när taklamporna släcktes, så att det inte skulle synas i den slutliga filmen. För att klara detta var jag tvungen att köra LED-armaturerna på max effekt. Gör man något liknande projekt hemma så kan det vara bra att rigga uppsättningen på en plats där du verkligen kan kontrollera ljuset. Då lamporna kommer stå på länge så rekommenderar jag LED-lampor då dom inte blir så varma eller drar mycket ström.

Inställningar

Inställningarna på kameran var inte så märkvärdiga. Jag ville hålla ett lågt iso-tal och stor bländare för bra skärpa men med kort skärpedjup. Bildkvaliteten var inställd på JPG då jag hade för avsikt att skapa filmen direkt i kameran. Intervallet var inställt på att ta en bild var 90e minut. Totalt tog projektet ca 3 veckor.

Avspärrning

Jag valde även att sätta upp en avspärrning med hjälp av tejp och tydliga skyltar där det står att filmning pågår, så att ingen nyfiken kommer och börjar lyfta eller flytta på något. Hela processen tar ju som sagt ett par veckor och allt ska stå helt still.

Här finns det färdiga resultatet.

Jag har valt att spela upp bilden i 12.5fps istället för 25, för att få ett lite längre klipp.

En bild "behind the scenes"

Vad lärde jag mig?

Förberedelser

Det första ekollonet var placerat i vatten i en vecka, utan att börja gro. Så en vecka gick till spillo helt i onödan. Jag bytte till ett som fått rötter och då blev det fart. För att undvika en veckas dötid rekommenderar jag att börja med flera frön i krukor eller kärnor för att se vilka som börjar gro.

Inställningar

Jag hade kameran inställd på att ta en bild var 90e minut. I början trodde jag att det skulle vara för tätt mellan bilderna, men det visade sig att det var på gränsen till för lång tid mellan bilderna. Med facit i hand hade jag använt en bild var 30e minut istället, för att få en mjukare och längre film. Om jag vill att det skall gå fortare är det bara att snabba upp filmen i efterbehandlingen.

Belysningen

Jag upplevde det som att eken fick väldigt bruna blad. Efter att ha fått stå i ett fönster har bladen fått sin väntade gröna färg. Jag vet inte vad detta beror på, men en idé är att LED armaturerna inte är gjorda för att belysa växter och att det inte har rätt våglängder för att fotosyntesen skall fungera normalt. Det finns speciella LED-lampor för att driva upp växter så ska du göra en time lapse hemma på växter kan det kanske vara värt att satsa på sådana lampor.

Avslutning

Jag hoppas att detta gav dig lite inspiration i vintermörkret. Med lite kreativitet och påhittighet kan man skapa väldigt spännande bilder och filmer utan att det behöver bli allt för omständigt. Våga prova dig fram, för varje gång det inte blir som du tänkt dig så vet du troligen lite mer än när du började. Avslutningsvis ett citat ifrån Thomas Edison, när det påpekades att han misslyckats med att tillverka glödlampan: "Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit 10'000 olika sätt som inte fungerar".

Har du något att tilllägga, något du funderar över eller erfarenhet du vill dela med dig av? Tveka inte att höra av dig eller lämna en kommentar i kommentarsfältet!


Patrick Cole

2016-12-05 10:51:00

Dela

@scandinavianphoto

Vi hjälper dig att ta bättre bilder! Utrustning, inspiration, kunskap och råd inom fotografering och video. #scandinavianphoto

Följ

Vi hjälper dig att ta bättre bilder!

Bilden, och utrustningen som gör den möjlig, har varit vår passion sedan 1982. Scandinavian Photo står för ett helhetserbjudande för film- och fotointresserade – oavsett kunskapsnivå. Utöver utrustning erbjuder vi inspiration, kunskap, utbildning och råd. Alltid samma pris, oavsett om du handlar i butik, på webben eller via telefon.

Let's be friends!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Häng med i fotobranschen! Prenumerera på Scandinavian Photos nyhetsbrev och ta del av exklusiva erbjudanden, de senaste nyheterna från ledande varumärken i branschen och massvis med inspiration.

Scandinavian Photo använder sig av cookies för att sajten ska fungera bättre för dig som användare. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du enkelt stänga av det i inställningarna för din webbläsare. Dock kan det medföra att vissa funktioner på sajten inte fungerar som de ska.