7 tips för att lyckas på sociala medier – CHECK!
Systrarna Helena och Johanna Engström driver CHECK! – en kommunikationsbyrå med inriktning på sociala medier, employer branding, utbildning, copy och content. Nu har de samlat sina bästa tips på vad du bör tänka på för att nå ut på sociala medier på allra bästa sätt. Inspireras och ta del av tipsen här!
Älskar du att fotografera och producera innehåll – men har svårt att nå ut på sociala medier? Vill du öka din räckvidd, generera fler engagerade följare och nå ut till framtida kunder? Vi på CHECK! tipsar om sju framgångsfaktorer, som också boostar kreativiteten, att ha i åtanke innan och efter skapandet av innehåll.
1. Fastställ syfte och mål innan produktion
Arbetet bakom extern kommunikation på sociala medier börjar långt före publicering. Vi på CHECK! förespråkar vikten av en tydlig strategi. En strategi för sociala medier bör beskriva varför, hur, när, var och med vem du ska kommunicera för att nå ett specifikt mål. I ett mer omfattande blogginlägg kan du läsa om fem punkter kring att utforma en strategi.
2. Lär känna din målgrupp
För att uppnå en ökad räckvidd på sociala medier är det viktigt att producera innehåll som din målgrupp vill ta del av. Personliga åsikter kring hur fin eller perfekt en bild är, stämmer inte alltid överens med vad som går hem hos målgruppen. För att ta reda på vilken typ av innehåll din målgrupp uppskattar är det enklast att testa sig fram. Vilka foton får dem att trycka på gilla, skriva en kommentar eller engagera sig på en högre nivå? Vi på CHECK! har kunnat utläsa vad vår målgrupp uppskattar genom att se vilka inlägg som sparas. Lär känna dina följare!
3. Anpassa innehållet utifrån format på sociala medier
Ha formatet i åtanke redan i det första stadiet när du planerar en fotografering eller filminspelning. På vilken plattform planerar du att publicera innehållet? Plattformarna på sociala medier tillämpar olika format och det kan spara mycket tid att tänka på det redan i förväg. Fota samma bild ur varierande vinklar och fundera på om bilden ska vara stående eller liggande – kanske både och om du ska publicera på webben och på sociala medier. Även grafiskt material behöver anpassas utifrån format, det gör du enklast med hjälp av exempelvis Canva eller Photoshop!
Format på innehåll till sociala medier:
● YouTube 9:16 (1920 x 1080 px)
● Instagram Stories 16:9 (1080 x 1920 px)
● Instagramflöde, vertikal 4:5 (1080 x 1350 px)
● Instagramflöde, kvadrat 1:1 (1080 x 1080 px)
Generella tips kring filmer på sociala medier:
● Intresseväckande videor bör inte vara längre än 15 sekunder, helst cirka 6–8 sekunder
● Börja med slutet (det viktigaste först)
● Producera videor så att de fungerar att se utan ljud
● Två enkla appar som vi rekommenderar är Spark Camera och InShot
4. Enhetligt flöde på sociala medier
Din tonalitet bör genomsyra dina konton på sociala medier. På Instagram är flödet det första en potentiell kund ser när personen klickar sig in på kontot. Lägg tid på att planera och variera innehållet. Vi på CHECK! rekommenderar planering av flödet, exempelvis med hjälp av appen Inpreview – ett enkelt verktyg för att förhandsgranska kombinationen av olika bilder. Tänk till kring vinklar, färger, människor i bild med mera. Vi uppskattar ett enhetligt men inte för stelt upplägg – det är härligt med liv i flödet!
5. Interaktivt innehåll för ökat engagemang
Ett interaktivt innehåll på sociala medier innebär aktivering av målgruppen. Ett enkelt sätt att skapa interaktivt innehåll på sociala medier är att använda Stories på Instagram. Inom Stories finns en rad olika funktioner som möjliggör aktivering av målgruppen, samtidigt som det skapar tillfälle för dialog mellan dig och dina följare. Exempelvis omröstningar, quiz och frågestunder – vilket även finns till viss del på andra sociala medier. Våga vara kreativ, skapa interaktivt innehåll och kommunicera med dina följare för att öka förståelsen kring vad som engagerar dem och vad de vill interagera med.
6. Engagemang på sociala medier
Det finns ett tydligt samband mellan interaktivt innehåll och ökat engagemang – rätt typ av innehåll gör följarna engagerade. Skapa innehåll som är intressant, levande och som gärna innefattar människor. När du i första ledet skapar kreativt innehåll som följarna vill interagera med, glöm inte bort att i andra ledet följa upp på engagemanget som inlägget genererar!
För att ta till vara på följarnas engagemang kan du:
● se till att alltid svara på kommentarer och DM – ge personlig återkoppling
● bemöta all feedback – positiv som negativ
● visa uppskattning när någon har nämnt dig på sina kanaler – dela eller svara
● uppmuntra innehåll i dina följares kanaler för att skapa dialog.
7. Tips på värdefulla appar
Vi på CHECK! är alltid på jakt efter de perfekta apparna för redigering och planering – här har vi samlat våra favoriter till dig! Vi använder oss av ett antal appar som hjälpmedel vid produktion av innehåll till sociala medier, utöver Adobe Creative Cloud och plattformarnas egna funktioner.
Inpreview – se tips nummer 4, perfekt app för att planera flödet i förväg!
Canva – skapa grafiskt material och bilder med text. Vi på VK använder appen för att hitta inspiration och samla materialet till våra kunder.
Mojo – mallar till Instagram Stories, i rörligt format och stillbilder. Nedan är ett exempel för vår kund Engelmanns där vi har använt en mall i videoformat.
Afterlight – enkel app för att redigera foton. Vi använder den främst för att dra ner på gula och blåa toner i foton.
Spark Camera – sammanställ korta klipp från ditt album till en film, eller filma direkt i appen! Vi på VK uppskattar de mjuka övergångarna och enkelheten i appen.
InShot – bra app för att redigera video och lägga på musik.
Fler tips inom sociala medier
Varje vecka publicerar vi SoMe-tips på Instagram, där vi delar med oss av konkreta tips och verktyg kring sociala medier. Kika gärna in CHECK! på Instagram för att ta del av dem!
Sanna Wikström
2020-06-26
Dela