Ljussättning vid porträttfotografering

En snygg ljussättning kan vara skillnaden mellan ett proffsigt porträtt och en osmickrande bild som inte gör modellen rättvisa. Ska du börja att fotografera porträttbilder kan det kännas knepigt att veta hur och var du ska placera en studioblixt eller belysning för att få bra ljus. Här går vi genom hur du kan tänka och börja testa för att få kontroll över ljussättningen vid porträttfotografering.

När dagarna blir kortare och ljuset försvinner redan på eftermiddagen, är det dags att börja tillsätta eget ljus eller testa att fotografera i studiomiljö. Men hur ska du placera blixten? Svaret kan liknas med en munter fråga om hur långt ett snöre egentligen är, då det beror på vad du vill åstadkomma med din bild och vilken stil du vill ha på den. Vill du skapa en mjuk, kontrastrik, mysig, hård, mörk eller ljus bild?

Låt oss börja från början

Först och främst ska du fråga dig om du ska tillsätta ljus i en befintlig miljö eller om det ska vara studioporträtt? Det är lite olika tekniker du använder dig av beroende på vilken miljö du väljer att fotografera i, då det är lite skillnad på att fotografera med blixt i befintligt ljus än i studion. En annan faktor är hur många blixtar, reflexskärmar eller ljussättnings tillbehör du vill använda. I början är det bättre att hålla det enkelt, speciellt om du är ny med blixtar och ljussättning. Innan du börjar med att placera ut blixtar och ljussätta är det bra att börja analysera både dina och andras bilder för att hitta vad det är för slags ljussättning du tycker om.

Vi ska därför titta på några exempelbilder som visar effekten av olika ljussättningar (placering av ljuskällor som blixtar och lampor) och ljusformare (som t.ex. softbox, paraply, snoot eller andra saker som formar ljuset och ger olika skuggor samt karaktär). Genom att titta och analysera ljus kommer du själv kunna identifiera det som tilltalar dig och sedan arbeta för att återskapa detta på ditt sätt.

Bilden är ljussatt med en snoot snett till vänster på 2 m, den lilla ljuskällan på långt avstånd ger ett hårt och kontrastrikt ljus. Ljuset begränsas av snootens form som ger en smal liten ljusstråle, perfekt för att bara ge ljus till ansiktet. Fotograferat med Canon EOS 5D Mark IV, EF 70-200mm f/2,8 IS III USM, studioblixt och en snoot.

Denna bilden är ljussatt med två stycken stripboxar placerade 20 cm från modellen, de stora ljuskällorna på nära avstånd ger ett mjukljus med skuggor med diffusa övergångar och en spektakulär catchlight i ögonen. Fotograferat med Canon EOS 5D Mark IV, Canon EF 70-200mm f/2,8 IS III USM, 2 x studioblixtar och 2 x avlånga stripboxar.

Vad behöver du ha för utrustning för att fotografera porträtt med blixt?

Kamera

Du behöver en systemkamera eller kompakt systemkamera med blixtsko och ett objektiv som passar bra för porträtt, en brännvidd mellan 50mm till 200 mm brukar fungera bra. Utöver detta är det smidigt med en reflexskärm för att lätta upp skuggor och en ljusmätare för att få ett korrekt ljus utan behöva chansa sig fram. Vill du arbeta riktigt snabbt och smidigt med din ljussättning bör du testa fota direkt in i datorn via tethering.

Litet och portabelt med extern kamerablixt

Om du redan har en extern kamerablixt som går använda trådlöst, kan du använda dig med den och en passande hållare och paraply eller ett kit med en softbox eller paraply. Fördelen med externa kamerablixtar är att de är små och portabla men desvärre inte lika ljusstarka som en studioblixt. Det är lite svårare att ljussätta med en extern kamerablixt då den saknar inställningsljus.

Pålitligt och kraftfullt ljus med studioblixt

Studioblixtar är betydligt starkare och har en snabbare uppladdning samt inställningsljus. Inställningsljuset hjälper dig att se hur ljuset kommer att falla, förenklar för kamerans autofokus och det hjälper även till att hålla nere storleken på modellens pupiller. Fotograferar du i studion brukar inställningsljuset ofta används som enda ljuskällan i studion, för att din bild inte kontamineras av ljus från lysrör, fönster eller annan befintlig belysning. Ska du köpa dina första blixtar då ska du satsa på ett komplett kit med blixtar, ljusformare, blixtsändare och belysningsstativ.

Använd ljusformare för att styra och forma blixtljuset

För att du ska kunna forma och kontrollera ljuset behöver du ha en lämplig ljusformare, storlek och form beror på din smak och vad du vill åstadkomma samt hur stor lokal du har tillgång till, om du behöver placera blixtarna nära eller långt bort.

Ett generellt påstående är att stora ljuskällor (paraply och softbox) ger ett mjukare ljus medan mindre ljuskällor (reflektorer och snoot) ger ett betydligt hårdare ljus, detta beror inte bara på storleken utan även på avståndet du har mellan ljusformare och modell. Detta är viktigt att tänka på när du placerar din blixt då en stor ljusformare kan bli relativt liten om du placerar den långt ifrån modellen och vice versa.

Testa din blixt och din ljusformare på alla tänkbara sätt

Det finns inget recept för en perfekt ljussättning, det enklaste är att testa dig fram i lugn och ro med en kompis för att du ska lära dig hur ljuset och din utrustning fungerar. Testa först att använda en blixt med en ljusformare och för varje bild du tar flyttar du blixten i ett cirkelmönster runt modellen för att se hur blixtens position påverkar ljuset och hur skuggorna faller i modellens ansikte. Du kommer snabbt hitta vissa positioner som passar betydligt bättre än andra. Testa även ett extra varv på olika höjd/vinkel för du ska kunna se hur exempelvis skuggorna under näsan påverkas och vart catchlighten i ögonen (ljusreflektionen av ljusformaren i ögonen, glimten i ögat) hamnar. Testa även ett varv där du varierar avståndet till modellen för att du ska kunna se hur det påverkar resultatet. Det kan verka omständligt att testa fotografera 3-4 varv men efter detta vet du vart den bästa placeringen för din blixt och ljusformare är och detta vet du till nästa gång du ska fotografera.

Känner du att du vill experimentera mer finns det en programvara (finns en 30-dagars fri testversion), Set-a-light, som hjälper dig med din ljussättning där du kan testa olika ljusformare, avstånd och vinklar i datorn. Detta är smidigt då du kan sitta och experimentera dig fram med dina ljussättningar i datorn och sedan förverkliga det praktiskt i studion.

Ljussättning med en blixt i studion

För att fortsätta med att hitta ljuset du föredrar fortsätter vi vår bildanalys, för att du ska börja tänka ljus. Nedan har vi två bilder på Clara, som fotograferades i studio och i ett konferensrum med befintligt ljus. Till denna fotograferingen har vi valt en neutral grå pappersbakgrund och därefter är det dags att börja ljussätta. Jag bestämde mig för att använda en blixt med en stor ljusformare för att hålla det enkelt, samt att jag var nyfiken på denna ljusformaren. Jag testade att placera blixten (från kamerans perspektiv) snett till höger cirka 1,5 m bort i ungefär 45 graders vinkel för att ljuset ska falla snett nedåt. Jag testade att först att rikta den direkt mot Clara och tog en testbild, direkt såg jag att det gav lite för mycket skuggor i ansiktet för min smak. Jag löste mitt skuggproblem genom att vinkla bort blixten lite från Clara vilket gör hon hamnar precis i utkanten av ljusfältet och skuggorna blir mer diffusa (kallas även för fethering). När ljuset är klart var det dags att fotografera.

Jag använde mig av en stor ljusformare på relativt kort avstånd och att ljuset är placerat snett framifrån i sidled vilket skapade mjuka skuggor. Hade jag velat haft ljusare skuggor kunde jag lättat upp dem med en reflexskärm på vänster sida eller använt mig av ytterligare en blixt. Du ser reflektionen av ljusformaren i Claras ögon (catchlight) vilket ger ett extra blänk och livfulla ögon. Fotograferat med Fujifilm GFX 50 S, Fujifilm GF 63mm f/2.8 R WR, studioblixt och en stor ljusformare.

Ljussättning med en blixt i ett konferensrum med befintligt ljus

När du fotograferar med blixt ska du börja med bakgrunden och arbeta dig framåt med ljuset, en blixt åt gången. I detta fallet behövde jag ta hänsyn till att det finns befintligt ljus i lokalen, detta ville jag behålla i min bild, för att det ger en stämningsfull känsla och får jag anpassa mina kamerainställningar efter detta. Jag fick höja ISO-inställningen och använde mig av en stor bländare (f/2.8) för att fånga upp det befintliga ljuset för att bakgrunden ska bli lagom ljus. Nu när bakgrunden är färdig ska vi börja ljussätta vår modell.

Även i denna ljussättningen valde jag att använda en studioblixt med en smal stripbox eftersom jag kunde placera den nära Clara, utan att den hamnade med i bild. Tittar du noga i ögonen kan du se stripboxen och ytterligare en ljuspunkt, vilket är en reflektion av det ljusa bordet hon sitter vid (fungerar som en reflexskärm). Jag testade med att placera den ungefär i 45 graders vinkel ifrån henne, men även denna gången vinklade jag bort stripboxen lite grann från Clara så att den nästan missar henne. Jag testade mig fram tills både jag och Clara var nöjda med ljuset, sedan började vi fotografera.

Efter några bilder tittade vi igenom resultatet och jag kände att jag ville ha något mer i bilden, något som skapade lite atmosfär, jag gjorde en chansning genom att klippa ett hål i en plastmugg och fotar igenom muggen för att skapa det som ser ut som ljusfluff eller liknade flares i bilden, tack vara att blixten även träffa muggen och den stora bländaren (f/2.8) muggens kanter till ett härligt fluff.

Fotograferat med Fujifilm GFX 50 S, Fujifilm GF 63mm f/2.8 R WR och studioblixt med en stripbox vinklad horisontellt för att komma nära modellen.

Några avslutande snabba tips

  • Analysera dina och andras bilder, titta på ljuset och skuggorna
  • Arbeta med en blixt/ljuskälla åt gången
  • Börja ljussätta bakifrån om du använder fler blixtar
  • Använd inställningsljuset, titta på modellen och ta testbilder
  • Använd gärna tethering och ljusmätare för att få korrekt resultat
  • Testa på någon du känner först för att du ska kunna testa i lugn och ro

I dessa två ljussättningar vi har gått igenom är grundtipset att hålla det enkelt i början och inte krångla till det, allt eftersom du blir säkrare kan du börja bygga ut din. Det viktigaste är att du börjar analysera ljus i andras och dina egna bilder för att du själv ska kunna återskapa det ljus du vill ha. Tittar du på mina bilder kan du ganska enkelt utläsa mitt ljussättningsmönster, stora ljusformare som är placerade snett framifrån, relativt nära och lite vinklad bort från modellen. Slutligen glöm inte det viktigaste som kan verka uppenbart men något som många glömmer, det är åter igen att titta på modellen när du placerar ljuset, ta testbilder och utvärdera dem, det är då du skapar ditt bästa ljus och det bygger på vad du ser och tycker, inte vad någon har sagt att du bör placera blixtarna. Lycka till att hitta ditt perfekta porträttljus!


Daniel Johansson

2018-11-13

Dela

Teknik för kreativt skapande är vår passion.

Vi på SP älskar kreativitet och vårt fokus är att erbjuda högkvalitativa produkter till teknikintresserade människor. Med personlig service och expertrådgivning skapar vi lösningar som är skräddarsydda för dig och ditt ändamål – till bra priser.

Let's be friends!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Häng med i teknikbranschen! Om du anger din mejladress och börjar prenumerera samtycker du till att få nyhetsbrev från Scandinavian Photo. Som prenumerant får du exklusiva erbjudanden, de senaste nyheterna från ledande varumärken i branschen och massvis med inspiration till din mejl.

Ditt samtycke är frivilligt och du kan när som helst avregistrera dig eller återkalla ditt samtycke. Läs mer om vår personuppgiftsbehandling och dina rättigheter i vår integritetspolicy.

Kundvagn

Kundvagn

Din kundvagn är tom!

Totalt: 0 produkter
0 SEK

Gillar

Gillar

Det finns inga produkter

Totalt: 0 produkter
0 SEK

Dela kundvagn

Spara länken till senare, skicka till en vän eller dela i communityt.

Namnge din kundvagn
Länk till kundvagn