Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Studioblixtar - Att tänka på innan köp

När du väljer studioblixt ska du vara mycket noga med att produkten du köper är pålitlig och är stabil/jämn i sin verkningsgrad. En uppladdad studioblixt som är redo för avfyrning har byggt upp och lagrar en extremt hög laddspänning och kan vara direkt farlig att använda om inte tillverkaren av blixten är en leverantör med stor erfarenhet av studioblixttillverkning.

Studioblixtar – Att tänka på innan köp

john_hagby-studio_21.JPG

Pålitlighet och stabilitet
En av de största anledningarna till att använda studioblixtar är att få kontroll över ljuset. En blixt som vid en serie av 10 bilder ger ett varierat exponeringsresultat är inte att lita på och gör att du snabbt kommer att tröttna på blixten och i värsta fall få ett dåligt rykte som fotograf med tappade kunder som resultat. Pålitlighet innefattar också blixtsystemets beräknade livslängd. Det finns system som används i över 20 år och de som inte klarar 20 fotograferingar.

Vad ska du fotografera?
Ansiktsporträtt t.ex. behöver mycket liten uteffekt p.g.a. motivets storlek, en relativt storbländare på objektivet (man vill ofta ha ett kort skärpedjup vid porträttfoto) och att man oftast placerar ljuskällan nära motivet. 20-50Ws per lamphuvud bör vara tillräckligt för detta.

Mer ljus behövs vid produktfotografering eftersom man då vill ha ett stort skärpedjup = liten bländare på objektivet. Det gör att man måste ha mer ljus från blixten.

Ska man t.ex. fotografera en soffa kan det behövas ca 400-500Ws från varje blixt. För porträttfotografering och grupper upp till 4-6 personer fungerar blixtar med maxstyrka på 200-250Ws bäst. Ska man fotografera t.ex. ett fotbollslag väljer man blixtar med styrka 500Ws eller starkare. Detsamma gäller om man ska fotografera miljöer/rum eller större produkter.

Minsta effekt /effektomfång
Minimieffekten är kopplat till bekvämlighet och kreativitet. Om du t ex har en blixt med bara ett enda läge skulle du behöva flytta blixten för att få rätt exponering än om du kan ställa ned blixten till 1/128 (8 bländarsteg) av full effekt. Dessutom ändras karaktären på ljuset om blixten måste flyttas.

En blixt på bara 100 Ws duger heller inte till annat än små uppställningar i studio där man kan komma nära med blixten. De flesta aggregat har ett effektomfång från full effekt över 3 bländarsteg i steg om 1/2 eller 1/3 bländarsteg men vissa aggregat har steglös inställning över 8 bländarsteg eller mer.

Funktioner
En studioblixt måste vara bekväm och enkel att använda, flytta, justera och ställa i ordning. Viktiga nyckelfunktioner för de flesta fotografer är effektomfång, laddtid, brinntid, arbetskapacitet, slav möjligheter, inställningsljus, vikt och storlek.

Inställningsljus (Modelleringsljus)
Karaktäristisk för studioblixtar är att de har inställningsljus. Detta är en ljuskälla (oftast en halogenlampa) som visar hur ljus och skuggor faller över motivet.

Ett svagt inställningsljus gör att det blir mycket svårt att fokusera och i situationer där man har okontrollerbart befintligt ljus t ex starkt solljus, är det svårt att avgöra hur ljuset faller om man har ett för svagt inställningsljus.

På finare blixtaggregat är det möjligt att ha ett proportionellt inställningsljus till den blixteffekt man använder. Ibland är det även möjligt att variera mellan proportionellt och fritt inställbart inställningsljus.

Laddtiden (Uppladdningstiden för blixten)
Beroende på vad du fotograferar kan en snabb laddtid vara helt avgörande. Om du fotograferar produkter har laddtiden inte så stor betydelse men fotograferar du mode eller porträtt är det mycket viktigt. Skillnaden att vänta 0,3 sekunder och 3 sekunder kan kännas som en evighet i dessa sammanhang.

Blixtens arbetskapacitet
Detta gäller oftast studioblixtar med korta laddtider. Vissa system är inte konstruerade att köras hårt några längre perioder. Blixten överhettas då och slutar att fungera. Fråga efter hur blixten klarar överhettning.

Slavcell – Triggning från annan blixt
De flesta blixtaggregat har en inbyggd fotocell som utlöser enheten när en annan blixt avfyras. Vissa sensorer är känsligare än andra eller känsligare för solljus. Vissa aggregat har även möjlighet till

radiosynkronisering. I de flesta fall är den vanliga fotocellen tillräcklig men är det flera fotografer som jobbar i samma studio kan det störa om samtliga blixtar utlöser på samma slav. Vissa blixtmodeller har en avancerad variant av slavcell som är en "intelligent" slavcell.

De flesta kamerablixtar skickar ut ett antal, för ögat osynliga, förblixtar. Dessa förblixtar kan ha flera olika funktioner. De hjälper till med kamerans fokusering, exponering m.m. Problemet är att dessa förblixtar utlöser en normal slavcell på en studioblixt vilket gör att studioblixten avfyras innan kamerans exponering. Blixtar med denna "intelligenta" slavcell kan ”läsa av” hur kamerablixten fungerar och på så vis ignoreras förblixtarna och studioblixten utlöses när kameran exponeras.

Fjärrkontroller
Fjärrstyrning och fjärrkontroll finns inbyggt eller som tillbehör till de flesta nya blixtar.
Att kunna fjärrutlösa och fjärrstyra blixten är en mycket användbar funktion. Man slipper synkkabel och man kan ofta effektreglera blixtar som sitter olägligt till.

Brinntiden
Brinntiden kan liknas vid kamerans slutartid och har stor betydelse för hur skarpt ett motiv i rörelse återges. En snabb brinntid kan återge ett motiv i snabb rörelse skarpt. Vanliga studioblixtar kan skilja på längre brinntider än 1/800sek och upp till snabbare tider än 1/5000 sekund. Detta skiljer även beroende på vilken effekt du har ställt in din blixt på så efterfråga en snabb brinntid på en effektnivå som du kommer kunna jobba med, inte bara på lägsta effekt.

Vikt och storlek
Vikt och bärbarhet hänger ihop. Ju tyngre system desto mindre portabelt är det.  Hos kompakt-aggregat är lamphuvudet vanligtvis tyngre än lamphuvuden med generatorer. Men vanligtvis väger en generator och ett lamphuvud betydligt mer än ett kompaktaggregat.

På ett vanligt belysningsstativ är detta inte av så stor betydelse men monterat på t ex ett bomstativ med en softbox kan det vara av stor betydelse. Tyngre aggregat behöver också kraftigare stativ.

Systemets storlek - hur mycket utrymme har du till förfogande för blixtsystemet om du ska resa med din blixtutrusning? Flygbolag går generellt efter vikt.

Användbarhet
I anslutning till vikt och storlek kommer även en annan fråga upp, nämligen aggregatens spännings- krav. Om du ofta reser till olika länder där man använder olika volttal i elnätet bör du kontrollerat att ditt blixtaggregat klara av detta.

Om du funderar på att använda ditt blixtsystem utomhus långt från närmsta nätuttag bör du titta på batteriaggregat.

Utbyggnadsmöjlighet
Utbyggnadsmöjlighet beror på vilka tillbehör som finns tillgängliga i systemet du väljer. Detta inkluderar reflektorer, softboxar, bouncrar, klaffar, raster, paraplyer, filterhållare, ringblixtar, spotlights mm.

Kostnaden för ett system
Vilken budget har jag? Budgeten måste inkludera mer än bara själva blixten. Reflektorer, softboxar etc, ja allt som har med ljussystemet att göra.


2015-03-05 10:56:00

Dela

@scandinavianphoto

Vi hjälper dig att ta bättre bilder! Utrustning, inspiration, kunskap och råd inom fotografering och video. #scandinavianphoto

Följ

Vi hjälper dig att ta bättre bilder!

Bilden, och utrustningen som gör den möjlig, har varit vår passion sedan 1982. Scandinavian Photo står för ett helhetserbjudande för film- och fotointresserade – oavsett kunskapsnivå. Utöver utrustning erbjuder vi inspiration, kunskap, utbildning och råd. Alltid samma pris, oavsett om du handlar i butik, på webben eller via telefon.

Let's be friends!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Häng med i fotobranschen! Prenumerera på Scandinavian Photos nyhetsbrev och ta del av exklusiva erbjudanden, de senaste nyheterna från ledande varumärken i branschen och massvis med inspiration.