Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Upptäck möjligheterna med streaming!

Richard Sandberg har varit anställd som säljare av videoutrustning på Scandinavian Photo i flera år. Han jobbar dagligen med större nationella broadcasters såsom SVT, Sveriges Radio och TV4, men även mindre företag som behöver vägledning. Richard har följt den tekniska utvecklingen för inspelning och utsändning noggrant genom åren. På vägen har han skaffat sig mycket kunskap och stor erfarenhet inom området, något som är mycket uppskattat hos våra kunder. Kunderna har varierande behov – det kan vara från en komplett nyckelfärdig studio för web-TV-produktion till en mikrofon som skall användas tillsammans med en smartphone. Richard har delat med sig av sina fem bästa tips som ger dig möjlighet att skapa web-sändningar så bra som möjligt!

Porträttbild på Richard Sandberg.jpg

1. Sätt rätt teknisk svårighetsgrad på din inspelning

Att direktsända en live-ström med video och tillhörande ljud kan vara hur enkelt som helst. Det enklaste är faktiskt att ladda ner en app som exempelvis Facebook, eller YouTube till din smartphone och sedan börja med en live-session.

Vill du utveckla dina sändningar med bättre ljud där fler personer ska tala samtidigt, eller där du eftersträvar en professionell TV-utsändning så är fler än en videokamera ett måste. Detta kräver mer av personen som är ansvarig för sändningstekniken, framför allt att personen avsätter tid för att lära sig de olika tekniska delarna i utrustningen, och få dessa att fungera tillsammans.

Om tiden eller intresset för detta saknas, och du har på ditt bord att streama till exempel ett viktigt tal från någon person i en organisation eller på din arbetsplats, så rekommenderar jag att du håller dig till ett ”slutet system” så som en smartphone eller surfplatta. Här behöver du inga krångliga nätverksadresser, eller säkerhetsnycklar som måste skrivas in i speciella mjukvaror, eller installationer av dedikerade drivrutiner för hårdvara som installeras på en dator. Även om tröskeln att producera direktsänd TV har blivit mycket lägre än tidigare, så är en viss grundläggande kunskap ett måste. Kunskap i hur du spelar in ljud och bild professionellt, samt vilka olika videoformat, upplösningar och bildfrekvenser som används inom video.

2. Ditt ljud är åttio procent av din produktion

Du bör fokusera på en teknisk detalj om det uppstår tidsbrist i din produktion, och det är nämligen ljudet. En del säger att ljudets betydelse är åttio procent av upplevelsen när vi tittar på tv eller film. Med tanke på att sändning med live-streaming idag ses på mindre skärmar, så som smartphones och surfplattor. Jag skulle påstå att vi lyssnar mer än vad vi tittar på bilden. Videoströmmen kanske ofta ligger i bakgrunden medan du gör något annat. Därför är det viktigt att ljudinspelningen blir så bra som möjligt, med de förutsättningar vi har vid varje enskilda inspelningstillfälle.

Den mest otacksamma arbetsrollen i film- och tv-produktion är ljudteknikern. Ingen tackar ljudteknikern när hen gör ett fantastiskt jobb. Men när det blir fel, får den personen minsann höra det. Vi tar helt enkelt ett perfekt ljud för givet när det kommer till professionella medieproduktioner. Därför är det viktigt att när du har bestämt dig för att börja med streaming först planerar för införskaffandet av mikrofoner, och annan ljudutrustning som XLR-adaptrar samt vindskydd. Den absolut vanligaste situationen som våra kunder önskar streama är en eller flera personer som skall tala på en utbildning eller konferens. Grundregeln i bra ljudinspelning är att mikrofonen placeras så nära munnen, eller instrumentet vid musikinspelning som möjligt. Det är därför den så kallade ”myggan” är så otroligt bra i dessa sammanhang. 

ljud_mikrofon.jpg

Myggan är en liten produkt och syns inte så mycket i bild, den sitter fastmonterad på personen som befinner sig i bild. Vrider personen sitt huvud från kroppen, exempelvis för att titta och peka på en projektorduk, så kan en head-mike vara att föredra istället för en mygga. Den absoluta bästa varianten av myggor, är de trådlösa, som gör att personen fritt kan röra sig framför kameran, exempelvis på en scen. Risken att någon snubblar på mikrofonkabeln, och värsta fall drar omkull kameran i backen elimineras också med ett trådlöst mikrofonsystem. Myggorna har nu kommit ner i pris så pass mycket, att en trådad variant nästan inte är ett alternativ. Om du nu inte är ute efter speciella egenskaper, som endast en trådad mikrofon kan åstadkomma.

En sändning innehåller oftast olika personer som ska tala, exempelvis på ett möte där åhörare eller publik  ska få komma till tals. Då är min rekommendation att komplettera mikrofon-kittet med en trådlös handmikrofon, som kan skickas runt bland publiken. 99% av alla stillbild- och videokameror är utrustade med anslutningar och inspelning på endast två ljudkanaler. Detta gör att om du spelar in fler än två personer behöver en ljudmixer med flera mikrofoningångar. Jag rekommenderar också att en ljudmixer används i direktsändningar. Det går snabbt att justera ljudet för varje enskild mikrofon och person, då varje kanal justeras av en egen regel eller ratt på mixern. På de flesta kameror och smartphones som inte har professionella ljudingångar, kan du ibland behöva gå in i en undermeny för att justera inspelningsnivåerna, och detta är inte optimalt. Från mixern ansluter du sedan två XLR-ljudkablar, som innehåller en nermixad stereosignal som ansluts till en kamera, bildmixer eller en dator med videoinfångarkort. Där bakas ljud och bild ihop för att skickas vidare ut till vald streamingtjänst (CDN,Content Delivery Network).

3. En eller flera kameror?

Den enklaste lösningen vid en streaming är att använda en telefon eller kamera. Att endast se på en statisk bildvinkel gör att tittaren snabbt tröttnar. Vi människor är idag så pass vana att konsumera rörliga bilder att vi kräver en hög omväxling på det vi tittar på. Du måste kunna växla mellan olika bildvinklar, om du önskar en live-stream som efterliknar en professionell TV-sändning, och detta kan du åstadkomma med hjälp av fler kameror och en bildmixer.

Om du investerar i samtliga kameror vid ett och samma tillfälle, ser jag att du köper fler kameror av samma modell. Det är stor skillnad i utseende på den bildkvalité som olika kameramodeller ger, vilket gör att klippen mellan kamerorna skiljer sig i skärpa, kontrast och färg vilket kan skapa en känsla av ett så kallat ”jump-cut”, som en del säger i filmsammanhang. 

Ska du komplettera med ytterligare en kamera, (om du inte har möjlighet att köpa en likadan) bör du välja en modell från samma tillverkare och segment för att kamerornas ”look” skall matcha varandra så bra som möjligt. En kamera utrustad med ett zoomobjektiv är ett måste, då du i en sändning enkelt, och snabbt ska kunna ta både vida och nära bilder. Fördelen med zoomobjektiv är att de är utrustade med en servomotor, som gör att du kan zooma snyggt i en konstant hastighet. Zoomningen kan med fördel ligga ute i sändning som ett estetiskt utryck, exempelvis på musikkonsert. Det är mycket svårt för en kameraoperatör att zooma snyggt med ett manuellt zoomobjektiv.

mindre_tv-produktion.jpg

Många av våra kunder använder sig av stillbildskameror när de streamar. Fördelen med en stillbildskamera är att det ger  en ”filmisk” look tack vare stora sensorer. Du kan också använda stillbildskamerorna till att ta fina stillbilder när de inte används för att filmning. Dessa kameror har dock några nackdelar när det används för streaming – de har endast obalanserade mikrofoningångar av 3,5mm minitele-typ, om de ens har någon. Detta gör att störningar i form av brus, och knaster kan uppkomma i inspelningen om du använder långa mikrofonkablar för att ansluta till kameran. Anslutningarna är inte balanserade, vilket är en smart analog funktion som reducerar ljudstörningar vid hopkoppling av ljudutrustning. Större delen av stillbildskameror kan endast filma maximalt 29 min/per klipp på ett minneskort, på grund av tullregler.

Vissa stillbildskameror kan inte stå på hur länge som helst i ett live-läge, och mata ut en videosignal genom HDMI-porten då sensorn kan bli överhettad. Kameran stängs då automatiskt av för att inte någon komponent skall gå sönder av värmeutvecklingen som uppkommer i kretsarna.

4. Din ljussättning är viktigare än kvalitén på kameran

Det första våra kunder brukar fråga är om när de skall investera i en utrustning för streaming är vilken kamera de skall köpa. Kunden är ofta övertygad om att det är en dyr kamera som gör att ett program från en större tv-kanal är den som gör jobbet. Detta beror med största sannolikhet på att många inte känner till hur en professionell tv-produktion går till.

Här släpper jag en hemlighet – det är ljussättningen och dekoren som gör att en produktion ser professionell ut. De kameror som normalt används i större sändningar som i Melodifestivalen eller OS-sändningar, har samma storlek på sina bildsensorer som de sensorer som sitter i de videokameror som tillhör vårt konsumentsortiment. Men när väl de dyra studiokamerorna används, så gör de det i sammanhang som är väl ljussatta av duktiga ljussättare. Ju mindre sensor och därmed pixlar, desto mer ljus behöver din sensor för att kunna prestera optimalt. Bilden kommer annars att bli brusig, oskarp och se amatörmässig ut. Dessutom ser en ljussatt person och dekor så mycket trevligare ut att titta på. I en normal tv-studio kan uppemot sextio olika belysningsarmaturer användas för en sändning, då varje enskild armatur har ett specifikt område eller person att belysa, från en specifik vinkel.

I en flerkameras-produktion kan det vara så att kamerorna måste plocka bilder från alla håll och vinklar. Detta gör att ljussättningen måste vara ännu mer noggrann, så att medverkande personer och dekor ser bra ut från alla kameravinklar. Googla gärna på ”three point lighting for tv” – så kommer ni att få många tips på klassisk tv- och filmljussättning.

Mitt tips är att ni inte bara tittar på prislappen på kameran vid köp av streamingutrustningen, utan avsätt en del av budgeten för belysning. Detta kommer att resultera i ett snyggare resultat på din sändning. LED-tekniken har utvecklats snabbt de sista åren, och armaturer med denna teknik har blivit både billigare och ljusstarkare.

ljus_mindre.jpg

Om du planerar för att bygga en dedikerad studio för streaming ser jag att du monterar ett system (rårör eller räls) som monteras i taket. Till detta väljer ni armaturer som kan fjärrstyras med protokollstandarden DMX. Antingen via ett ljusbord, surfplatta med en app, eller dator via en USB-adapter.

Om en smartphone eller en mindre kamera ska användas så har vi riktigt kompakta och smidiga små kameralampor som har ett inbyggt batteri laddas upp precis som en mobiltelefon, och kan placeras på telefonen med hjälp av en hållare eller rigg. Även dessa små lampor hjälper mobilerna till att ge en bättre bildåtergivning.

5. Hur skickar jag ut strömmen från min kamera?

De vanligaste plattformarna som erbjuder att låna ut sina nätverk för streaming utan någon kostnad är Facebook eller YouTube. De har dock krav på vilken typ av dataformat som videoströmmen skall ha när den skickas iväg från dig som streamar. Dataströmmen du skickar ska oftast vara i protokollet RTMP, och den ska vara komprimerad med enkodningen .H264. Om du nu inte vill använda en smartphone eller surfplatta med plattformarnas egna appar, måste du antingen använda en extern enkoder eller en mjukvara som körs på en dator som skapar denna dataström. Den mest prisvärda enkodern vi säljer idag är Magewell Ultra Studio Stream, och denna går att köpa med antingen en HDMI-anslutning eller SDI-anslutning. SDI – är en kabel och anslutningstyp som har varit standard inom broadcast i många år. Denna ger en robustare signal än HDMI, och den går att skicka video i längder upp till hundra meter utan förstärkning.

Jag rekommenderar inte att du skickar video i en HDMI-kabel längre än tio meter, om du inte redan använder en special-kabel, som exempelvis går över till fiber eller Ethernet på vägen. Du sköter Magewell Utlra Studio Streams enkoder-inställningar via en app på din telefon och strömmen skickas ut på internet via WiFi/4G-modem eller via en nätverkskabel. Om ni önskar använda en dator med dedikerad mjukvara, så behöver ni ett internt eller externt videofångar-kort.

Det mest populära köpet hos oss är det externa kortet Magewell XI100DUSB, det finns med HDMI eller SDI anslutning och kopplas in i datorns USB 3.0-port. Används en stationär dator rekommenderar jag ett internt videofångarkort med PciExpress-kontakt, som till exempel Blackmagic Design Decklink Duo 2. Dessa videokort kan fånga in upp till åtta stycken videokällor (kameror) samtidigt. Det kräver dock en kraftig dator för att system och sändning inte skall läggas ner. En populär mjukvara som används för att skapa strömmen med RTMP/.H264 är OBS Studio, mest nog för att den är gratis att ladda ner. Önskar du en mjukvara som kan göra lite mer, som avancerad grafikhantering så är mjukvaror så som vMix och Wirecast populära.

Observera att det är en hög arbetsbelastning för en dator att samtidigt fånga in (capture), växla (mixa) och samtidigt koda och strömma ut video. Detta kräver en dator som kraftfull och stabilt konfigurerad för att sändningen inte skall läggas ner, eller i värsta fall krascha. Är du väldigt ovan med att felsöka hård-och mjukvara på en dator, så är en extern enkoder som Magewell Ultra Studio att rekommendera. Komplettera denna med en bildmixer om ni vill använda flera kameror.

Jag hoppas att jag har inspirerat dig till att fördjupa dig mer om hur du skapar din bästa streaming utifrån just dina behov. Har du några specifika frågor eller vill träffas så besök mig i Stockholmsbutiken. Lycka till med dina kommande produktioner! 


Tveka inte att höra av dig till oss om du vill ha hjälp med att hitta rätt utrustning och mjukvara för dina behov. Du når oss via info@scandinavianphoto.se, 0770-771100 eller genom att besöka oss i någon av våra butiker i Stockholm, Mölndal och Malmö. Missa inte heller vår inspirationssida där du kan hitta mer inspiration och produkttips som hjälper dig att bli ännu bättre på att skapa häftiga bilder och videos.

Lycka till!


Scandinavian photo

2019-10-07 11:25:49

Dela

Vi hjälper dig att ta bättre bilder!

Bilden, och utrustningen som gör den möjlig, har varit vår passion sedan 1982. Scandinavian Photo står för ett helhetserbjudande för film- och fotointresserade – oavsett kunskapsnivå. Utöver utrustning erbjuder vi inspiration, kunskap, utbildning och råd. Alltid samma pris, oavsett om du handlar i butik, på webben eller via telefon.

Let's be friends!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Häng med i fotobranschen! Prenumerera på Scandinavian Photos nyhetsbrev och ta del av exklusiva erbjudanden, de senaste nyheterna från ledande varumärken i branschen och massvis med inspiration.

Scandinavian Photo använder sig av cookies för att sajten ska fungera bättre för dig som användare. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du enkelt stänga av det i inställningarna för din webbläsare. Dock kan det medföra att vissa funktioner på sajten inte fungerar som de ska.