Retur & reklamation
Här kan du läsa mer om vad du har för rättigheter gällande ångerrätt hos oss. Du hittar även information om hur vi hanterar returer och reklamationer.
Ångerrätt
Som konsument har du enligt Distans- och Hemförsäljningslag 2005:59, under vissa förutsättningar rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, från den dag du tog emot produkten. Du som konsument har rätt att undersöka produkten för att se vad den har för egenskaper och funktion. Vid retur ska produkten vara komplett och i ett oförändrat skick. Om du inte är försiktig och använder eller hanterar produkten på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den, kan du bli skyldig att ersätta Scandinavian Photo för produktens värdeminskning.
Vilka produkter omfattas inte?
Ångerrätten på 14 dagar gäller inte minneskort, programvaror, bläckpatroner, värdebevis eller tjänster. Detta gäller dock endast om produktens förpackning är bruten. Så länge förpackningen är obruten gäller fortfarande 14 dagars ångerrätt.
Hårddiskar och lagringsenheter får returneras så länge du som kund inte har tagit produkten i bruk. Du har rätt att öppna och undersöka produkten, men om produkten är använd gills den inte som en giltig retur.
Vad gäller för företag?
Ångerrätten på 14 dagar gäller inte för dig som handlar som företag. Den gäller inte heller för dig som handlar via kommun och landsting, enskild firma eller en ideell förening. Du har därför inte rätt att ångra ditt köp. Du har inte heller rätt att byta eller returnera din produkt.
Returnera din produkt
Har du ångrat ditt köp och vill returnera din produkt? Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig. Vi skickar en retursedel till dig digitalt eller via post, så kan du returnera din produkt via ditt ombud.
Vad kostar en retur?
Returkostnaden är 69 kronor. Om du har betalat i förskott dras beloppet av från din återbetalning. Om du har en obetald faktura ändrar vi fakturabeloppet, och du betalar enbart för returkostnaden.
Varför måste jag kontakta SP först?
Innan du skickar tillbaka din produkt till oss måste du kontakta oss för att få din retur godkänd. Om du inte gör det fråntar vi oss allt ansvar för produkten och eventuella kostnader. Du kan även använda konsumentverkets blankett för ångerrätt för att göra din retur och skicka denna till oss med post. Snabbast och smidigast hantering får du alltid om du kontaktar oss först.
Reklamera din produkt
Är något fel med din produkt eller har en skada uppstått? Kontakta vår kundservice så åtgärdar vi felet omgående. Vi reklamerar produkten och kontrollerar felet med hjälp av tillverkaren. Om din produkt inte går att reparera skickar vi en ny, fungerande produkt till dig.
Transportskada vid uthämtning?
Om du upptäcker en transportskada när du hämtar ut din beställning ska du be utlämningsstället att returnera paketet direkt. Kontakta sedan vår kundservice så reklamerar vi händelsen mot vår fraktpartner och hjälper dig att lägga en ny beställning.
Varför måste jag kontakta SP först?
Innan du skickar tillbaka din produkt till oss måste du kontakta oss för att få din reklamation godkänd. Detta gäller även om vi har skickat en felaktig produkt till dig. Gäller det en reparation kan det i vissa fall går snabbare att skicka direkt till tillverkare/distributör. I samband med reklamationer och garantiärenden står vi för fraktkostnaden. Som privatperson har du enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt för produkter köpta efter den 1 april 2005.