Lär dig mer om datorskärmar – en köpguide
Vilken skärm ska jag köpa? Vilken upplösning behöver jag egentligen och vad betyder färgrymd? Att välja en skärm till din dator kan vara en djungel och olika typer av arbete kräver sin specifika skärm. I vår köpguide går vi igenom egenskaper som kan vara bra att tänka på så att du hittar en datorskärm som passar just dig.
Innehåll
- Skillnaden på olika paneler
- Olika skärmupplösningar
- Färgrymder
- Vilken färgrymd ska jag använda för mitt arbete?
- Kalibrering
- Utrustning för kalibrering
- Uppdateringsfrekvens
- Anslutningar på en skärm
Skärmpaneler
VA
VA är en panel som går att använda till mycket. Den har ett större färgomfång än TN men inte är riktigt lika snabba i responsen. De har en responstid på mellan 2–3 ms och en uppdateringsfrekvens på upp till 200Hz. Även kontrastförhållandet är högre vilket gör dem fördelaktiga vid HDR. Av den anledningen används de ofta till TV-apparater.
VA-skärm passar dig som spelar datorspel, men också dig som arbetar med video eller behöver en allt-i-allo-skärm som ger en bra bildkvalitet.
IPS
IPS är en panel med bred betraktningsvinkel och fantastiska fäger som ofta har en bred färgrymd. De senaste åren har även responstid och uppdateringsfrekvensen på dessa paneler förbättrasts och ligger nu på ungefär samma nivå som en VA-panel. Från en IPS-panel kommer du upp i 150–160Hz. Kontrastförhållandet når högre på en IPS-skärm och i kombination med en bred färgrymd har de bättre HDR än VA-paneler.
IPS-panel passar dig som jobbar mycket med grafik och bilder och som vill ha en skärm med brett färgomfång med exakta färger. Det är också en perfekt skärm för kontoret då du får hög skärpa och en bred betraktningsvinkel.
OLED
OLED-skärmar är ett bra alternativ för dig som prioriterar skarp kontrast och äkta svärta. OLEDs unika funktion att kunna släcka individuella pixlar gör att det svarta verkligen blir helt svart. Det innebär hög kontrast och att färgerna upplevs mer livfulla och intensiva. OLED har även mycket bra betraktningsvinkel och får väldigt lite förvrängning.
OLED passar dig som prioriterar skarpare kontrast över högre ljusstyrka. Det finns även OLED-skärmar med hög Hz som passar för spel.
Vilken skärmupplösning ska jag ha?
Upplösningen anger hur många pixlar som skärmen är uppbyggd utav. Det anges i antalet pixlar på bredden gånger antalet pixlar på höjden. Högre upplösning ger en mer detaljerad bild. Förutom antalet pixlar brukar man också prata om PPI (pixels per inch). En upplösning på 1920 x 1080 pixlar kommer att se olika ut på en 24 tumsskärm jämfört med en 32 tumsskärm eftersom ytan är större men antalet pixlar är densamma. Därför kan det vara extra viktigt att tänka på upplösningen om du funderar på att köpa en större skärm.
Full HD
Upplösningen behöver vara minst 1920 x 1080p för att räknas som Full HD. Det har under en lång tid varit en vanlig standard för olika typer av skärmar. Streamingtjänster har Full HD som standard, men många har även börjat erbjuda alternativ för högre upplösning.
Passar dig som utför främst kontorsarbete eller spelar spel som inte kräver högre pixel-täthet eller detaljer. Rekommenderas främst för 24''.
WQHD
WQHD är en upplösning som uppmäter minst 2560 x 1440p. WQHD står för Wide Quad High Definition och det är en upplösning som används främst inom dataskärmar. WQHD benäms ofta som 2K och det är steget mellan Full HD och 4K.
Passar dig som använder din skärm främst till spel och bildredigering, men också för dig som vill ha en större skärm med bättre pixel-täthet. Rekommenderas för skärmar som är 27''.
4K
Egentligen behöver man uppnå 4096 x 2160p för att skärmen ska få kallas 4K, men ofta benämns upplösningen 3840 x 2160p också som 4K. Korrekt term är egentligen Ultra HD eller UHD. 4K börjar bli alltmer standard idag, framförallt inom video.
Passar dig som redigerar bilder eller video-material med 4K-upplösning. Rekommenderas för 32'' eller större.
5K
5K har en upplösning på 5120 x 2880p. Det har länge varit den högsta upplösningen som erbjudits inom dataskärmar på den kommersiella marknaden. 5K föredras av många kreatörer på professionell nivå då det har återgett mest detaljer på ett foto då du kan få upp det i faktiskt återgivning av varje enkild pixel.
Passar dig som redigerar foto och film på hög nivå och vill få full återgivning av bildens pixlar.
8K
8K är benämningen för en upplösning på minst 7680 × 4320p. Även om man börjar stöta på begreppet 8K allt oftare så finns det fortfarande förhållandevis lite 8K-skärmar. De få kommersiella produkterna som finns är dyra och saknar ofta andra viktiga funktioner, exempelvis stöd för HDR.
Passar dig som måste ha 8K för ditt arbete inom framför allt videoredigering.
Vad är färgrymd?
Färgrymd i datorskärmar är det spektrum av färger som en skärm kan återge. Vanliga färgrymder är exempelvis sRGB, Adobe RGB och DCI-P3. En större färgrymd innebär att fler färger kan visas, vilket ger en mer exakt och levande återgivning av bilder och videor. Här ska vi gå genom några av de vanligaste.
Adobe RGB
Adobe RGB togs fram av Adobe Systems 1998 som är tillverkare av redigeringsprogram så som Photoshop och Lightroom. Adobe RGB är färgstandard som blivit allt vanligare i flera bildskärmar för möta efterfrågan hos Adobe-användare och för att återge en professionell färgmiljö vid redigering och utskrift av bilder.
sRGB
Standardfärgen för datorer är sRGB och även i de flesta fall är produkter som har en LCD-skärm så som skrivare, digitalkameror och andra enheter konfigurerade för att återge sRGB så exakt som möjligt. Nackdelen med sRGB är att det är ett väldigt smalt färgspektrum som inte tar med mättade färger. Flera kameror och skrivare idag kan återge ett bredare färgspektrum för att återge mer levande färger.
NTSC
Den här färgrymden är en standard för analog TV och är nära mättnaden i Adobe RGB. Det här färgomfånget används vanligen inom videoproduktion och återfinns ofta i bildskärmar som används för videoredigering och rörligt material.
Rec.2020
Rec.2020, eller BT.2020 som det också kallas, är den rekommenderade standarden för Ultra HD och 8K format inom produktion för projektor och tv. Det ger jämfört med det tidigare Rec.709 ett bredare spektrum av färg och kontrast samt att det har stöd för högre ljusstyrka på upp till 10000 nits. Rec.2020 är populärast bland dem som jobbar med videoeditering.
DCI-P3
DCI-P3 ger en ökning med minst 25% förbättrad färgåtergivning jämförelsevis mot sRGB och är utformat med Ultra HD och HDR i åtanke. DCI-P3 ser du framförallt mer och mer inom kategorin spelskärmar och skärmar med högre uppdateringsfrekevens. DCI-P3 är ett bra val för dig som jobbar med bild mot digitala medier.
Display P3
Display P3 ger mer klarhet och mättnad i färgerna, framförallt inom det röda och gröna spektrumet. Vit- och gammapunkten ändrades och vidgades från det som är i sRGB till det som blev Display P3. P3 fungerar bra både för foto- och video-redigering. Display P3 ser du främst i skärmar från Apple.
Vilken färgrymd ska jag använda för mitt arbete?
När du läser specifikationer på skärmar så anges färgrymden i procent av en färgstandard, exempelvis 95% Adobe RGB. Det betyder att skärmen kan återge 95% av den färgstandarden. Som användare får du själv avgöra vad skärmen ska användas till och vilken färgrymd du behöver.
Om du i första hand arbetar med foton och utskrifter kan Adobe RGB vara den bästa färgrymden för dig. Ska du i stället endast arbeta online och dela bilder på webbsidor, Facebook eller andra online plattformar är kanske sRGB tillräckligt för dig – då webbläsare idag endast kan visa sRGB. DCI-P3 eller Display P3 passar också bra för dig som jobbar med bild mot digitala medier.
Om ditt arbete till största del består av videoredigering är det idag vanligt att arbete i DCI-P3 eller Display P3 som till fullo kan återge en livfull färgskala anpassade för digitala projektorsystem. Rec.2020 är en annan populär standard inom videoredigering.
Kalibrering säkerställer rätt färger
Hur vet du om färgerna i din datorskärm stämmer? Även om två skärmar av samma modell tillverkas på samma sätt så är det inte säkert att färgen återges på rätt eller ens liknande sätt. Därför rekommenderas kalibrering av skärmen, speciellt för dig som jobbar professionellt med foto och film. Att kalibrera din datorskärm säkerställer att färgerna som återges är korrekta och att ljusstyrkan och kontrasten är optimal. Detta motverkar utskrifter av antalet testbilder och att bilden ser annorlunda ut på olika plattformar.
Utrustning för kalibrering
För att kalibrera använder man en sensor och/eller ett färgkort. Färgkortet använder du när du fotar för att stämma av hur färgerna ser ut på skärmen motsvarande i verkligheten. En sensor är en digital enhet som läser av skärmens färger externt så att skärmen kan ställas in korrekt för bästa möjliga färgåtergivning. För datorskärmar, speciellt på laptops, rekommenderas det att kalibrering utförs var 4-6 vecka då värmeskillnaderna och yttre påverkningar gör att parametrarna förändras över tid.
Uppdateringsfrekvens
Du har säkert hört talas om uppdateringsfrekvens eller sett olika värden för Hz eller FPS, när det kommer till bildskärmar. Uppdateringsfrekvensen i en skärm anger hur många bilder per sekund skärmen klarar av att visa. Det anges i Hz, till exempel 60Hz. FPS står för frames per second, översatt blir det just bilder per sekund. Hur många FPS man får är dock i samspel med vad datorn klarar av. Du kan aldrig få ut mer än det som är angett på din monitor, men om du spelar ett påfrestande spel kan det vara så att datorn bara orkar med att skicka ut ett lägre antal.
Hur mycket Hz behöver jag?
Skärmar för foto- och videoredigering har sällan mer än 60-75Hz, men vissa grafiska skärmar har även fler alternativ för Hz så att man matchar branschstandard på digitala medier. Det kan dock vara en fördel att ha högre Hz om man jobbar med animation eller specialeffekter inom film då man undviker så kallad "motion blur".
Inom spel pratar man ofta mer om Hz då det bidrar till en mer flytande upplevelse. Vanligtvis brukar man säga att 120Hz är minsta för att det ska räknas som en spelskärm, men idag finns det skärmar som har en uppdateringsfrekvens på över 300Hz.
Anslutningar
När du ska välja skärm kan det vara bra att tänka på hur du kopplar den till din dator och vilken typ av videoingångar som behövs. Tidigare var det vanligt att ha flera olika portar för olika funktioner. Idag handlar det alltmer om en anslutning som hanterar alla funktioner. Nedan listar vi de vanligaste ingångarna och förklarar deras skillnader.
DisplayPort
Även denna port överför digital bild mellan datorn och skärmen. DisplayPort 1.2 är kompatibel med okomprimerad 8K (30Hz) och med komprimering upp till 8K UHD (60Hz). Har du version 1.2 eller senare på din DisplayPort kan du dessutom ansluta flera skärmar i en kedja (Daisy Chain). Det gör att du endast behöver en sladd till datorn även fast du har flera skärmar.
HDMI
Det här ett av de vanligaste gränssnitten för överföring av ljud och bild. Det finns idag i de flesta skärmar och även i TV-apparater. HDMI finns i fyra olika versioner där de vanligaste idag är version 1.4 och 2.0. Version 1.4 stödjer 4K (30Hz/24Hz) och version 2.0 har ytterligare något snabbare överföringshastigheter och är kompatibel med 4K (60Hz). Viktigt att tänka på är också att du använder rätt kabel för att få ut maximal effekt av din HDMI-port.
DVI
Det här är en analog videoutgång som kom efter VGA. Den finns i tre olika kontakter av DVI där de vanligaste är DVI-D för en digital överföring och DVI-I för digital och analog överföring. DVI-D används likt en HDMI och kan enkelt anslutas till en HDMI-kabel med en adapter.
USB-C
USB-C är den senaste typen av gränssnitt och är också den minsta storleken som dessutom överför både video, ljud, filer och Power Delivery av enheter. En av de kanske största fördelarna med att använda en skärm med USB-C-port är att du bara behöver använda en kabel från datorn. Videosignalen är detsamma som DisplayPort vilket gör att även denna klarar av upplösning på upp till 8K (60Hz). Det ihop med ljudsignal, filöverföring och upp till 100W strömförsörjning gör USB-C väldigt mångsidig.
Bra att veta! Det finns olika standarder för USB-C. Vissa har endast stöd för överföring av filer och laddning, inte bildöverföring till skärm. Kolla upp om den USB-C-port du har på din dator har stöd för bildöverföring innan du köper skärm.
Det är även vanligt idag att skärmar med USB-C även har Power Delivery och kan ladda din laptop när du har den uppkopplad. Power Delivery anges i Watt, exempelvis 60W, och beroende på hur stort batteri din laptop så krävs olika mängs Watt för att den ska ladda.
Thunderbolt
Även om det ser ut som en USB-C vid första anblick är Thunderbolt en annan typ av protokoll. Det är en populär port på framför allt Apple-produkter. Detta protokoll har en snabbare överföringshastighet (upp till 40GB/s) och kräver en speciell kabel för att koppla samman två Thunderbolt-enheter.
Är du redo att välja datorskärm? Kolla in hela vårt utbud av skärmar här!
Behöver du hjälp att hitta rätt produkter? Vi finns här för dig – kontakta oss på 0770-77 11 00, via vårt kontaktformulär eller besök oss i våra butiker. Gå med i vårt community för att möta likasinnade kreatörer, välkommen på våra kostnadsfria event, håll koll på produktnyheter och lär dig mer i vår kunskapsbank.
Mer kunskap
6
sep
Bästa tipsen för att lyckas med dina 360°-videor
Vill du få ut det mesta av dina 360°-videor? Vår guide hjälper dig att förstå hur du skapar imponerande 360°-videor, från rätt kamerainställningar och stabilisering till tips om efterredigering. Läs vidare för att ta din videoproduktion till nästa nivå och skapa fantastiska klipp med enkelhet!
Läs mer4
nov
Vad kan man göra med en 3D-skrivare?
En 3D-skrivare ger dig möjlighet att ta effektivitet och kreativitet till en tredimensionell nivå. Den är mycket bred i sitt användningsområde och kan exempelvis användas inom arkitektur, industridesign och smyckestillverkning, men även inom utbildning eller för ökad kreativitet i familjen. Det finns många modeller, för både nybörjare och mer avancerade användare, och här hjälper vi dig att hitta rätt i 3D-skrivarens kreativa värld.
Läs mer22
okt
Fotografera med Tethering
Vid studiofotografering är det vanligt att man kopplar ihop kameran med en dator för att få upp bilderna direkt på en större skärm för att få bättre överblick över resultatet. Detta kallas tethering eller direktfångst på svenska. Här kan du lära dig mer om hur tekniken funkar och vilka produkter du behöver för att kunna använda tethering.
Läs mer23
sep
Välj rätt ritplatta
Letar du efter en ritplatta som kan förvandla dina idéer till digitala mästerverk? Eller har du svårt att veta vilken ritplatta du ska välja? En ritplatta är ett effektivt tillbehör framför datorn för kreatörer och underlättar arbetet om du håller på med bildbehandling, teckning eller om du är designer. Vi hjälper dig med frågorna och att välja rätt ritplatta så du kan komma igång med ditt kreativa skapande.
Läs mer30
sep
Vilket fotopapper ska jag välja?
Vad är det för skillnad mellan glansigt och matt fotopapper? Vilket ska jag välja om jag vill skriva ut egna foton? Vid val av foto- eller fine art-papper och dess yta handlar det mycket om ditt egna tycke och smak. Däremot kan ytan på pappret kan ge dina bilder helt olika karaktär och intryck. Här kommer några riktlinjer och tips som kan vara bra att tänka på i ditt val av papper.
Läs mer17
aug
Kalibrering och softproofing av datorskärm
Att ha en skärm som är korrekt kalibrerad innebär att färgerna i dina foton är garanterat rätta – vilket är lika viktigt vid utskrifter som vid presentation på webben. Om du redigerar en bild vill du veta säkert att du gör det under rätt premisser så inte du ser andra färger än vad bilden faktiskt har. Här går vi genom hur det fungerar och tipsar om produkter för garanterat korrekta färger vid retuschering och videoproduktion.
Läs merScandinavian Photo
2024-09-12
Dela