Stativguide – välj rätt kamerastativ
Har du börjat fundera på stativ till din kamera? Kanske vill du ta en bild med längre slutartid eller så vill du själv vara med på gruppfotot – men vilket stativ ska du köpa? Det finns mängder av olika sorters stativ i olika prisklasser och med olika egenskaper. Vi hjälper dig att hitta det bästa stativet för dina behov och förklarar allt du behöver veta om kamerastativ.
Innehåll
- Varför kamerastativ?
- Vilket stativ ska jag köpa?
- Olika typer av stativ
- Vad skiljer videostativ mot fotostativ?
- Stativets delar
- Skillnaden mellan olika stativhuvuden
- Stativmaterial
- Spännen och låsningar
- Smarta funktioner
- Kan jag fästa en mobil på ett kamerastativ?
- Bära med sig stativ
Varför kamerastativ?
När behöver man stativ och vad ger det för fördelar? Den vanligaste anledningen är kort och gott när man vill fotografera med långa slutartider. Vill du fotografera stjärnhimlen eller fånga vattenfall med böljande rörelser behövs en lång slutartid. En lång slutartid kan vara allt ifrån en halv sekund och uppåt, som helt enkelt inte går att hålla helt still för hand. Läs mer om slutartider här.
Ett stativ underlättar också när du använder tung utrustning. En kamera med stort teleobjektiv blir tungt att fotografera med på frihand och då hjälper ett stativ till att avlasta rygg och axlar.
En annan anledning för stativ kan vara att du vill lägga ihop flera exponeringar i Photoshop eller Lightroom. För att kunna göra det krävs att bilderna är tagna ur exakt samma vinkel, även om slutartiderna är korta. Vissa kameramodeller tar flera exponeringar direkt i kameran för att öka skärpan, det dynamiska omfånget eller färgdjupet, vilket kräver att kameran är helt still medan bilderna tas.
Vilket kamerastativ ska jag köpa?
Det finns mängder av kamerastativ att välja mellan, i väldigt varierande prisklasser. Innan du köper ett stativ så behöver du veta hur och när du kommer att använda det, för att få ett stativ som passar dina behov och förutsättningar. För att du ska bli helt nöjd med ditt köp så behöver du ställa dig själv följande frågor:
1. Vad har du för kamera och utrustning?
För det första så behöver stativet vara anpassat efter din kamerautrustning, så du inte köper ett för klent stativ. Risken med ett för litet stativ är att utrustningen inte hålls på plats och i värsta fall åker i backen. Risken med ett för stort stativ är att det inte kommer med ut på dina fotoutflykter överhuvudtaget.
Självklart väger större stativ mer, men de klarar av tyngre belastning och är bättre anpassade för större stativhuvuden som i sin tur klarar av större och tyngre objektiv. Har du däremot en kompaktkamera eller en mindre, lättare systemkamera så räcker det med ett mindre och lättare stativ.
2. Hur ska du använda stativet?
Ska du ta stillbilder eller kommer du filma mycket? Då finns det olika stativhuvuden som är bättre lämpade för de olika användningsområdena, men det är fullt möjligt att köpa till ett extra stativhuvud till samma stativben för att kunna möta båda behoven. Läs mer om olika stativhuvuden längre ner på sidan.
Försök matcha storlek på stativben och stativhuvud så gott det går. Färdiga stativkit är redan storleksanpassade för varandra.
3. Är extra hög eller låg arbetshöjd viktigt för dig?
Titta efter stativets maxhöjd för att hitta ett stativ som passar din längd eller val av motiv. Tänk på att om stativet har en mittpelare så ökar arbetshöjden.
Är däremot väldigt låg höjd viktigt – till exempel om du fotar mycket makro – så ska du titta efter spagatläge på stativbenen, alternativt fällbar eller vändbar mittpelare för att kunna få kameran så nära marken som möjligt. Fällbar mittpelare är också praktiskt om du ska fotografera mat eller flat lays.
4. Hur stort får stativet vara och hur mycket får det väga?
Ett stativ gör ingen nytta om det bara blir liggandes hemma i ett förråd. Ett fullstort fotostativ med rejälare huvud kan väga upp mot fyra kilo och videostativ upp emot det dubbla. Här har också din fotograferingsstil en stor betydelse. För studiofotografen spelar det ingen roll att stativet väger mycket, medan en frilufts- och landskapsfotograf vill ha ett stabilt men lätt stativ då de kommer bära med sig stativet. Sportfotografen vill ha ett riktigt lätt och smidigt stativ och föredrar ofta enbensstativ och vloggaren kanske passar bäst ihop med ett ministativ.
Hur stort (eller litet) stativet blir ihopfällt kan också spela roll om du kommer packa med det på resor och vandringar. Kolla om stativet fälls ihop med benen nedåt eller uppåt – det senare innebär att stativhuvudet göms mellan benen och blir på så sätt mindre hopfällt.
Några av våra kamerastativ
Olika stativtyper
Trebensstativ / tripods
Ett trebensstativ är stabilt och gör att du kan fotografera med flera stegs längre slutartid än vad du kan göra på fri hand. Passar för till exempel för studio- och landskapsfotografer. Trebensstativ finns i många olika utföranden och material, med olika antal sektioner, maxbelastning och maxhöjd.
Trebensstativ kan säljas med enbart stativben eller med stativben + stativhuvud. Då är det (främst) stativhuvudet som avgör vilken typ av använding det lämpar sig för – foto eller video. För fotostativ är det viktigt att kunna låsa fast huvudet i en fixerad position, medan videohuvuden är rörliga för att kunna göra mjuka och fina rörelser medan du filmar.
Trebensstativ finns med olika typer av ben – singelben eller twinben. Det sistnämnda har dubbla benpar i de översta sektionerna som ger ökad stabilitet.
En del trebensstativ kan omvandlas till enbensstativ. Då tar man loss ett av stativbenen och skruvar ihop med mittpelaren, på så sätt får man ett "två-i-ett-stativ"!
Enbensstativ / monopods
Fotograferar du ofta med tung kamera och objektiv är ett enbensstativ en bra lösning för att avlasta rygg och axlar samt stabilisera din kamera med minsta möjliga utrustning. Ett enbensstativ tar inte stor plats, väger lite, är enkelt att använda och smidigt att ta med sig.
Enbensstativ fungerar som ett stödben när du ska fotografera. De används ofta i sportsammanhang där man behöver stöd men samtidigt vara lättrörlig och snabbt kunna förflytta sig. Ett enbensstativ ger dig som fotograf mer rörlighet, men inte samma stabilitet som ett trebensstativ.
Kameran kan skruvas fast direkt på enbensstativet för minimal vikt, men du kan även välja till ett separat stativhuvud för mer rörlighet eller med snabbfäste för enklare byten mellan olika kameror.
Ett monopod gör också att du kan också hålla upp kameran högt upp i luften över publiken och smidigt kunna få unika vinklar, och använda fjärrutlösare eller mobilen över WiFi.
Ministativ & bordsstativ
Är du ute efter ett så litet stativ som möjligt så ska du satsa på ett ministativ. De flesta bordsstativ har en maxhöjd från cirka 10–25 cm och en maxbelastning på cirka 3 kg och passar därför bra till kompaktkameror, actionkameror och lättare systemkameror.
Ministativ förekommer både med enbart gängskruv eller med stativhuvud, och med extra armar för att fästa tillbehör, som belysning eller ljudupptagning. En del ministativ har böjliga ben som gör att du kan fästa stativet runt grenar och räcken. Ministativ passar bra för makro- och resefotografering.
Mobilstativ & selfiesticks
Många, men inte alla, av ministativen kommer med en mobilhållare så att du kan använda den både för kamera och mobiltelefon. Ett stativ till mobilen kan användas både för fotografering och filmning, men även för att ställa upp mobilen för att titta på innehåll.
En selfiestick till mobilen eller actionkameran gör det enklare att fånga nya vinklar när du filmar, men också möjligheten att vända kameran mot dig själv – perfekt för vlogging eller ett självporträtt. Vissa selfiesticks kan även användas som stativ till mobilen.
Vad skiljer videostativ mot fotostativ?
Den största skillnaden i stativkit för foto respektive video sitter i stativhuvudet. Fotostativ passar bäst till stillbilder där man låser fast huvudet för att ha kameran helt stilla, medan videostativ är utformade för att du ska kunna röra på huvudet med mjuka och fina rörelser när du filmar. Därför har videostativet ofta en mer avancerad rörelsekontroll, så att du kan följa med i rörelser och fånga rörliga scener på ett bra sätt.
Utöver stativhuvudet så har videostativ i regel alltid ett handtag som gör det enkelt att panorera och styra kamerarörelserna. Videostativ är dessutom oftast konstruerade för att hantera tyngre kameror och har en mer robust och stabil design än ett fotostativ.
Kamerastativets delar
Generellt när man pratar om stativ menar man stativhuvud plus stativben. Stativhuvudet ger dig möjligheten att ställa in kameran i den riktning du vill och stativbenen är det huvudet monteras på. Här ska vi gå genom samtliga olika delar i ett stativ, och vi går uppifrån och ner.
1/4"- och 3/8"-skruv
Under alla systemkameror och kompaktkameror finns en stativgänga, det vill säga ett skruvhål. Den vanligaste storleken är 1/4". Tack vare att alla kameror har samma storlek på stativgängan så passar alla stativ med alla kameror, rent fysiskt. Däremot finns det andra aspekter man behöver ta hänsyn till för att få rätt stativ till sin kamera och användingsområden, såsom vikt och storlek.
Det finns även 3/8"-gänga som är lite större och sitter framförallt mellan stativben och stativhuvud.
Kameraplattor
Kameraplattan skruvas fast under kameran med 1/4"-gänga och gör att du snabbt och smidigt kan montera på och av kameran från stativhuvudet – antingen med snabbfäste eller genom att skruvas fast. Det ingår alltid en kameraplatta när man köper ett stativhuvud men de går även att köpa löst ifall de försvinner eller om man använder flera kameror och vill kunna växla snabbt.
Kameraplattor förekommer i mängder av storlekar, men det finns några olika standarder där Arca och Manfrotto RC2 är två av de vanligaste. Plattor och stativhuvud med samma standard har samma bredd och spår, vilket innebär att du kan använda kameraplattan på ett annat stativ, oavsett märke.
En större kamera behöver en större kameraplatta som ger mer kontaktyta med kameran, vilket gör att den helt enkelt sitter bättre. En modellanpassad L-bracket ger absolut bästa passform mot kameran samt bättre möjligheter att fotografera i stående läge, då viktcentrum fortfarande är placerat rakt över stativhuvudet.
Stativhuvud
Det är huvudet som används för att rikta in kameran och låsa den i rätt läge. Det finns olika stativhuvud för olika ändamål. Läs mer om skillnaderna mellan olika stativhuvuden nedan.
Stativhuvudet monteras på stativet med en standard 3/8"-gänga, vilket betyder att det går utmärkt att montera ihop stativhuvud och stativben av olika märken. Videostativ kan ha en nivelleringsskål istället för en 3/8"-skruv. Då krävs det att stativhuvudet har en nivelleringskula av samma storlek.
Mittpelare
Många stativ är utrustade med en mittpelare. Den kan enklast förklaras som en en stång som går genom mitten av stativbenen som går att justera på höjden, så att du får en bra arbetshöjd på kameran. Den ökar med andra ord den totala höjden på stativet utan att det blir mycket tyngre, men däremot blir hela konstruktionen mindre stabil med mittpelaren högt upp. Kameran blir dessutom mer känslig för skakningar och rörelser på grund av exempelvis vind, med mittpelaren upphöjd till max.
De absolut största stativen har därför ofta inte någon mittpelare då stabiliteten är högsta prio. I mindre stativ går det ibland att montera bort mittpelaren och på så vis få ner vikten och få upp stabiliteten men på bekostnad av höjden.
Mittpelaren gör däremot att du kan rotera kameran horisontellt för att fånga panorama-bilder eller rörliga scener, vilket är bra om du inte har de möjligheterna med stativhuvudet.
Stativben
Stativbenen består av bensektioner. Ju färre sektioner desto stadigare blir det, och ju fler desto högre arbetshöjd kan du få. Fördelen med flera bensektioner är att stativet kan bli kortare i ihopfällt läge.
Varje sektion och stativben kan justeras helt individuellt i längd så du kan anpassa dig efter underlaget. En del stativ har även spagatläge som innebär att du kan lossa en spärr och vinkla ut ett eller flera ben ännu mer utåt, nästan helt horisontellt. Det gör att du kan komma väldigt nära marken vid exempelvis makrofotografering eller placera dig på knepiga platser.
Stativ kan ha singelben eller twinben (tvillingben). Singelben består oftast av teleskop-rör, det vill säga att de ligger inuti varandra, vilket innebär att benen blir tunnare för varje sektion. Det gör att sista sektionen mot foten kan vara väldigt tunn.
Twinben innebär att stativet har benpar i alla eller några av bensektionerna, vanligtvis i de två översta sektionerna och ett singelben i nedersta. Dubbla benrör ger ökad stabilitet och innebär även ofta att varje stativrör är lika tjockt från huvud till fot. Däremot så är det mer material och stativet väger därför mera.
Skillnaden mellan olika stativhuvuden
Det finns flera olika typer av stativhuvuden att välja mellan, med olika egenskaper och användningsområden. De vanligaste typerna av stativhuvud är kulled, trevägshuvud, videohuvud, tilt och gimbal. Här går vi genom de olika typerna, nämner för- och nackdelar och ger dig tips om bra stativhuvuden för ditt ändamål.
Kulled | Trevägshuvud | Videohuvud | Gimbalhuvud | Tilthuvud
Kulledshuvud
Kulled är ett av de vanligaste och mest mångsidiga stativhuvuden för stillbildsfotografering. Det består av en kula som kan röra sig väldigt fritt så du kan ställa in precis vilken vinkel du vill ha för att sedan låsa fast kulan i en fixerad position. Designen är lättjobbad, flexibel och gör det enkelt att skifta från liggande till stående vy. Kulled förekommer på både små ministativ till större och rejälare fotostativ. För tyngre utrustning är det viktigt att välja ett stativhuvud med hög maxbelastning.
På kulleder kan det vara både ett eller flera olika vred. Ett vred, vanligtvis det större, låser själva kulan som håller kameran i position, och ofta finns även en friktionsbroms som ger lite motstånd och gör det lättare att rikta kameran med högre precision. Detta är praktiskt när man fotograferar med tyngre utrustning. Med friktionsbromsen rätt inställd är risken mycket mindre att kameran faller framåt när man lossar huvudvredet.
De lite större kullederna har även panoramalås, ibland både över och under själva kulleden. Det innebär att du kan rotera antingen hela stativhuvudet, eller bara toppen av huvudet utan att själva kulan rör sig.
Fördelar
- Snabb att ställa in och anpassa efter situation
- Lätt att sätta en rak horisont
- Fungerar till väldigt många olika typer av stillbildsfotografering
Nackdelar
- Inte lämplig för videofilm, då det är väldigt lätt hänt att kameran lutar åt sidan
- Mindre lämpad för stora teleobjektiv, stor risk att objektiv och kameran lägger sig på sidan
Att tänka på
För liten kula ger svårare hantering då du måste dra åt låsen väldigt hårt. Större huvud har en friktionsbroms som underlättar hanteringen. Vet du med dig att du vill fotografera liggande panorama så var noga med att köpa en kulled med panoramalås eller köp till ett separat panoramahuvud.
Trevägshuvud
Trevägshuvud består av tre olika vred – ett för upp/ner, ett för höger/vänster och ett för liggande/stående. Du ställer varje axel för sig, vilket ger väldigt noggrann men också långsam hantering.
De är väldigt populära bland arkitekt- och landskapsfotografer men fungerar även bra för till exempel produktfoto. Tack vare att trevägshuvudet har tre separata lås så fungerar de också väldigt bra med tyngre kameror. Ofta har trevägshuvuden gradtal vid vreden och även utrustade med vattenpass i tre leder.
Fördelar
- Ger maximal kontroll över vinklar och grader
- Perfekt för panoramafotografering
- Hanterar tyngre kameror
Nackdelar
- Inställningshastigheten
- Tyngre än kulleder
Att tänka på
Till skillnad från en kulled kan inte trevägshuvuden röra sig lika fritt. Vill du använda det ihop med ett stativ med fällbar mittpelare så kan detta bli problem.
Videohuvud
Ett videohuvud är, som namnet säger, speciellt anpassat för filmning. De påminner om trevägshuvud men kan enbart justeras höger/vänster och upp/ner. De är framförallt mycket mjukare i rörelserna för att kunna göra mjuka följningar under tiden du filmar.
Oljedämpning, möjlighet att ställa balans och motstånd ihop med en stativarm ger dig möjlighet till snygga panoreringar och mjuka rörelser. Det finns både små och kompakta videohuvuden anpassade för systemkameror och mindre videokameror, samt rejält stora modeller för broadcast och cinemabruk.
Fördelar
- Mjuka snygga rörelser under tiden du filmar
- Möjligheter att balansera en tyngre rigg
Nackdelar
- Går inte att ställa kameran i porträttläge
- Begränsade användningsområden vid stillbildsfoto
Att tänka på
Kommer du filma utomhus bör du skaffa ett stativ med nivelleringsmöjlighet så att du kan ställa horisonten rak redan i stativet, under videohuvudet.
Gimbalhuvud
Ett gimbalhuvud är speciellt anpassat för att användas med tunga teleobjektiv. De tilllåter snabb hantering och följsamhet och är populära inom sport- och djurfotografering där du behöver hänga med snabbrörliga motiv och använder rejäla teleobjektiv. Utformningen, som kan liknas vid en gunga, gör att objektiv och kamera kan balanseras och inte tippa över. Flera modeller går att plocka isär för smidigare transport samt att du kan justera kameraplattan i höjdled.
Fördelar
- Klarar tunga teleobjektiv
- Flexibelt och snabbrörligt
- Minimal risk för att utrustningen tippar över eller faller (vid rätt balansering). Kamera och objektiv gungar tillbaka till sitt utgångsläge när du släpper kameran
Nackdelar
- Svårt att använda till annat än stora teleobjektiv
- Stort och skrymmande huvud som kräver stort och stabilt stativ
Att tänka på
Var försiktig innan balanseringen är klar! Har du inte balanserat huvudet innan du släpper kameran kan hela paketet åka i backen. Vet du med dig att du ska fotografera mycket uppåt eller neråt kan du balansera gimbalen efter detta.
Tilthuvud
Med ett tilthuvud på ett enbensstativ får du dels tillgång till kameraplatta för snabbare på/av-montering av kameran, dels möjlighet att fotografera i porträttläge.
Stativ i kolfiber eller aluminium?
Stativ är i huvudsak tillverkade av antingen aluminium eller kolfiber, båda med för- och nackdelar. Detaljerna såsom lås och vred kan vara av plast eller metall. Metall håller betydligt bättre och det finns bättre utbud av reservdelar.
Aluminiumstativ
Stativ tillverkade i aluminium är tåliga och pålitliga. De tål hård hantering och en liten buckla eller två påverkar inte hållbarheten nämnvärt. Aluminium blir däremot tyngre och fruktansvärt kallt om du är ute och fotograferar på vintern.
Kolfiberstativ
Kolfiber är ett väldigt starkt och lätt material, men också dyrare. Vinsten på vikten blir framförallt påtaglig på större stativ. Så länge kolfiber utsätts för belastning i rätt riktning är det precis lika tåligt som aluminium. Kolfiber blir inte lika kallt som aluminum och därför skönare att arbeta med i kalla miljöer. Däremot kan det bli lite sprödare när det är riktigt kallt, ännu en anledning att vara lite mer försiktig.
Spännen och låsningar
Spännen används för att låsa benen i en viss längd. Det finns två olika typer av spännen.
Snäppspännen
Består av en liten spak man använder för att låsa och låsa upp benet. Dessa är pålitliga men sticker ut lite ifrån benen och kan således fastna lättare i remmar och andra grejer.
Vridspännen
Dessa vrids för att öppna och stängas. De är slimmade och ger stativet en smidigare profil. Det gäller att veta åt vilket håll som öppnar och stänger och vara försiktig så man inte skruvar av spännet helt.
Smarta funktioner för stativ
Inbyggt vattenpass
Vattenpass kan finnas inbyggt i både kulleder, trevägshuvuden och stativben och är en riktigt smidig funktion för att säkra en helt vågrät placering.
Vändbar eller fällbar mittpelare
En del stativ har fällbar mittpelare, eller att den går att ta loss och sedan fästa underifrån, upp-och-ned, i stativhuvudet. Detta betyder att kameran kan monteras extremt nära marken, vilket är populärt bland makrofotografer, men kan såklart användas vid andra tillfällen då det finns behov av att fotografera ifrån en låg vinkel.
Nivellering
En del videohuvuden är utrustade med nivelleringskula. Det är ett sätt att se till att huvudet är helt vågrätt monterat även om marken och stativet inte är plant. Nivelleringsbas finns även att köpa separat, som man då skruvar fast mellan stativben och stativhuvud.
Kan jag fästa en mobil på ett kamerastativ?
Ja! Det enda som behövs är en mobilhållare för stativ, som skruvas fast på kameraplattan på stativet. Om du tycker bordsstativ är för små och vill ha ett högt stativ till mobilen, så fungerar kamerastativ utmärkt. Har du redan ett stativ så är en mobilhållare en enkel och billig investering för att kunna använda stativet ihop med mobilen – perfekt om du exempelvis vill filma eller livesända behind-the-scenes när du fotograferar.
Bära med sig stativ
Att ta med sig ett stativ på fotoutflykterna innebär helt klart extra vikt. De är dessutom lite otympliga och ryms sällan i en vanlig kameraväska. En del kamerastativ levereras med en stativväska med bärhandtag, men det kräver fortfarande att du behöver bära det i handen.
Däremot har många kameraryggsäckar speciella spännen och en ficka för att hänga kamerastativet utanpå väskan. Det är praktiskt sätt att bära med sig stativ som både ger dig händerna fria och inte gör det speciellt mycket tyngre för dig. Kolla efter stativfäste när du köper ny kameraryggsäck så blir det betydligt enklare att bära med dig stativet på fotopromenaden. Vi har även praktiska bärremmar för stativ så du kan hänga det över axeln.
Några smarta alternativ för att bära stativ
Behöver du hjälp att hitta rätt produkter? Vi finns här för dig – kontakta oss på 0770-77 11 00, via vårt kontaktformulär eller besök oss i våra butiker. Gå med i vårt community för att möta likasinnade kreatörer, välkommen på våra kostnadsfria event, håll koll på produktnyheter och lär dig mer i vår kunskapsbank.
Mer kunskap
18
nov
Lär dig mer om makrofotografering
Makrofotografering är kort och gott fotografering av små detaljer på nära håll. Genom att förstora upp en insekt, en blomma eller ett smycke över ett helt foto kan du se detaljer, mönster och strukturer som normalt inte är synliga för det mänskliga ögat. Här har vi samlat fototips och inspiration ihop med produkttips för att du ska kunna komma igång med makrofotografering.
Läs mer18
okt
Filterguide – välj rätt filter till ditt objektiv
Varför ska jag använda UV-filter på kameran och hur fungerar ett polarisationsfilter? Hur fotograferar jag med långa slutartider när det är soligt och ljust ute? Ett kamerafilter är den viktigaste investeringen du kan göra till ditt objektiv och ger dig dessutom nya egenskaper och möjligheter i din fotografering. Här i vår filterguide reder vi ut alla frågetecken och går genom de olika filtertyperna.
Läs mer12
okt
Lär dig mer om minneskort
Minneskort finns i många olika varianter, storlekar och märken med olika kvaliteter, hastigheter, tekniker och beteckningar. Tycker du det är svårt att veta vilket du ska köpa och vad som skiljer dem åt? Vi försöker reda upp i denna djungel genom att förklara de olika minneskortstyperna, vilket kort du behöver och även titta på alla kryptiska koder och vad de betyder.
Läs mer26
maj
Supermåne och blodmåne – 5 tips för att fota månen
Månens olika faser är fenomen som är fantastiska att se och populära att fånga på bild, men ännu häftigare blir det under de mer unika förhållandena supermåne och blodmåne. Här har vi samlat våra bästa tips på systemkameror, objektiv och kamerainställningar som passar för månfotografering, och som ger dig möjlighet att skapa magiska bilder.
Läs mer19
jan
Ljusformare – vilken ska du välja?
När du går i tankarna på att köpa en blixt eller belysning med fast ljus, eller om du redan har belysning, är det dags att fundera på vad du vill använda för ljusformare. Med en ljusformare kan du påverka blixtens egenskaper genom att förändra ljusets form, storlek och spridning. Detta för att skapa ett helt nytt ljus och ta kontrollen att skapa kreativa ljussättningar. Det finns ett enormt utbud av ljusformare vilket ger dig tusentals olika kombinationer – oroa dig inte, vi ska guida dig för att hitta rätt!
Läs mer14
mars
Cine- och fotoobjektiv – vad skiljer dem åt?
Du har säkerligen hört talas om cineobjektiv och att de passar bra när man filmar. Men vad är egentligen skillnaden mellan ett "vanligt" fotoobjektiv och dessa större, tyngre och dyrare cine- och filmobjektiv? Vi går igenom några av punkterna som skiljer dem åt.
Läs merScandinavian Photo
2022-11-28
Dela